Mexicaanse hoofdstad krijgt pluim voor strijd tegen auto

De Mexicaanse hoofdstad heeft een internationale onderscheiding gekregen voor zijn inspanningen om de auto te dringen.

  • ITDP 53 procent van de verplaatsingen in de Mexicaanse hoofdstad gebeuren met het openbaar vervoer. ITDP

Negen internationale organisaties, waaronder het Amerikaanse Instituut voor Transport- en Ontwikkelingsbeleid (ITDP), kenden de Prijs voor Duurzaam Transport 2013 toe aan de Mexicaanse hoofdstad. Die haalde het van vier andere finalisten: Rosario (Argentinië), Rio de Janeiro (Brazilië), Bremen (Duitsland) en Kiev (Oekraïne).

Het metropolitane gebied is met twintig miljoen inwoners de derde grootste stad ter wereld, na Tokio en Delhi. Vorig jaar kreeg kwam er een vierde snelle Metrobuslijn en een twaalfde metrolijn bij.

Nog veel agressiever

Ecobici, een systeem voor fietsdelen met 264 fietsstations en 3670 fietsen, telt na twee jaar bijna 50.000 gebruikers die samen goed 5 miljoen ritten hebben gereden. Ook met de installatie van parkeermeters probeert de stad sinds vorig jaar het autogebruik verder te ontmoedigen.

In de Mexicaanse hoofdstad gebied vinden dagelijks 49 miljoen verplaatsingen plaats. Daarvan wordt 53 procent met het openbaar vervoer gerealiseerd en 17 procent met privévoertuigen, volgens cijfers van het Centrum voor Duurzaam Transport.

De prijs is “een erkenning, en een oproep om het beleid voort te zetten en dat de komende jaren nog veel agressiever te doen en de inwoners betere vervoersmogelijkheden te bieden”, zegt Bernardo Baranda, directeur Latijns-Amerika van het ITDP. De verschillende vervoerswijzen moeten vooral nog beter op elkaar worden afgestemd.

Meer samenwerken

Rio de Janeiro, met bijna 12 miljoen inwoners de tweede grootste stad van Brazilië, na São Paulo, lanceerde vorig jaar zijn eerste snellebuslijn, de Transoeste. Het breidde ook zijn fietsprogramma’s uit en startte een project om de openbare ruimte te verfraaien.

De Latijns-Amerikaanse steden staan allemaal voor dezelfde uitdagingen: ze moeten de auto terugdringen, hun ruimte echt gaan ordenen en daarbij de openbare ruimte voorrang geven, zegt Baranda. De steden moeten daarom meer samenwerken, zegt hij.

“Goede praktijken zijn een stimulans,”, zegt adviseur Roberto Remes, “maar er zijn heel wat technologieleveranciers die niet noodzakelijk voor goede praktijken staan. Veel besturen zoeken nog te vaak waar ze een bepaalde technologie kunnen toepassen in de plaats van zich af te vragen hoe ze een bepaald probleem kunnen oplossen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.