Nieuw colablikje spaart aluminium
Een nieuw design voor frisdrankblikjes, ontworpen door Coca-Cola, is 5 procent lichter. Daardoor kan alleen al in Europa jaarlijks 15.000 ton aluminium uitgespaard worden.
Joren Gettemans . 2 oktober 2008
Het aluminium is amper 0,097 millimeter dik, het equivalent van een menselijk haar. Toch is het is het blikje nog net even sterk als vroeger.
Verschillende grote frisdrankfabrikanten hebben het nieuwe design al in hun productielijnen opgenomen. Volgend jaar zullen naar schatting vijftien miljard van de nieuwe blikjes van de band rollen. Volgens cijfers van WRAP (Waste & Resources Action Program) zal het blikje niet alleen het kostbare aluminium besparen, maar ook nog eens de uistoot van CO2 met 78.000 ton verminderen. Dat is het equivalent van 25.000 minder auto’s op de wegen.
“Het onderzoek heeft het design van aluminium blikjes voor altijd veranderd”, zegt Hubert Patricot, European President voor Coca-Cola Enterprises, in een persbericht. “Het project heeft een aanzienlijke vermindering opgeleverd van onze CO2-uitstoot in Europa.”
Verschillende grote frisdrankfabrikanten hebben het nieuwe design al in hun productielijnen opgenomen. Volgend jaar zullen naar schatting vijftien miljard van de nieuwe blikjes van de band rollen. Volgens cijfers van WRAP (Waste & Resources Action Program) zal het blikje niet alleen het kostbare aluminium besparen, maar ook nog eens de uistoot van CO2 met 78.000 ton verminderen. Dat is het equivalent van 25.000 minder auto’s op de wegen.
“Het onderzoek heeft het design van aluminium blikjes voor altijd veranderd”, zegt Hubert Patricot, European President voor Coca-Cola Enterprises, in een persbericht. “Het project heeft een aanzienlijke vermindering opgeleverd van onze CO2-uitstoot in Europa.”
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Interview
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Opinie