Race om elektrische auto is begonnen

De race om de elektrische en hybride auto’s lijkt definitief begonnen. Onder meer Honda, General Motors en Chrysler verrasten vriend en vijand met verschillende modellen die ten laatste tegen 2010 in de showrooms moeten staan.
General Motors beet vorige week de spits af met een productiemodel van de Chevrolet Volt, een elektronische wagen die een bereik van 65 kilometer moet halen. Vooral het doorgedreven aerodynamische design moet daarbij helpen. Volgens GM-topman Rick Wagoner heeft het designteam meer dan duizend uur in de windtunnel doorgebracht om de weerstand van de auto zover mogelijk terug te dringen. De Volt beschikt naast de batterij ook over een conventionele motor die werkt op benzine of ethanol. Die wordt enkel gebruikt om de om de batterij op te laden en zo het rijbereik met honderden kilometers te verhogen. De Volt dus geen echte hybride die zowel door benzine als stroom aangedreven wordt.
De grootste verrassing kwam echter enkele dagen later van het noodlijdende Chrysler, dat door de meeste waarnemers al afgeschreven was in de race om een elektrische auto. Chrysler kondigde aan dat het niet één maar meteen drie nieuwe elektrische auto’s in de pijplijn zitten heeft, en dat het eerste model al in 2010 in de showrooms te vinden zal zijn.
Opvallend aan de Chrysler-modellen is dat ze niet futuristisch ogen. Integendeel zelfs: de Dodge ‘sport wagon’ is weinig inspirerend, de enorme Chrysler gezinswagen ronduit saai en het design van de Jeep Wrangler doet al helemaal niet aan een revolutionair energiezuinige wagen denken. Daar heeft de fabrikant een goede reden voor: analisten wijzen er op dat Chrysler heel wat tijd uitspaart door zich te concentreren op de ontwikkeling van de technologie, die ze gewoon in bestaande modellen stopt.
Chrysler maakt zich sterk dat het binnen het jaar honderd testvoertuigen op de weg zal hebben en wil één model tegen eind 2010 te koop aanbieden. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om de sportwagen, de twee andere modellen zullen mogelijk al een jaar later op de markt komen. De sportwagen krijgt een elektromotor van 268 pk die de auto in minder dan vijf seconden van vijf naar honderd kilometer per uur moet jagen. De lithium-ion batterij moet na zes tot acht uur opladen een bereik van 240 tot 320 kilometer garanderen.

Hybrides


Ook bij de hybride wagens, die rechtstreeks aangedreven worden door een combinatie van elektro- en benzinemotor, beweegt er heel wat. Toyota zwaaide er lange tijd de plak met de succesvolle Prius, maar krijgt er binnenkort een belangrijke uitdager bij in de vorm van de Honda Insight, die een verbruik van minder dan vier liter per honderd kilometer moet halen.
De Insight wordt volgende maand voorgesteld op de autoshow in Parijs en moet eind april volgend jaar al in de showrooms staan. Opvallend is dat de Honda qua vorm erg dicht aanleunt bij de Prius. Dat is volgens deskundigen logisch omdat de vorm van de Prius moeilijk te verbeteren is als het op aerodynamica aankomt. Mogelijk zullen we in de toekomst dus meer en meer auto’s zien met dezelfde karakteristieke vorm. Honda maakt zich sterk dat zijn Insight niet meer zal kosten dan een vergelijkbare conventionele wagen. Daarmee zou hij een pak goedkoper worden dan de Prius.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.