Regering droomt van alternatief voor Panamakanaal
De regering van Nicaragua heeft een oude droom weer opgevist: het armste land van Midden-Amerika wil buitenlandse investeerders warm maken voor de aanleg van een waterweg tussen de Atlantische en de Stille Oceaan die het Panamakanaal helemaal in de schaduw zou stellen. Het prijskaartje van 20 tot 25 miljard dollar schrikt de planners niet af, al bedraagt de Nicaraguaanse begroting amper één miljard dollar per jaar.
Lidia Hunter . 11 september 2003
De regering heeft een commissie opgericht om een haalbaarheidsstudie uit te voeren. Die zou eind dit jaar klaar kunnen zijn, waarna het parlement er zijn zeg over kan doen. Volgens een plan dat in 2000 door Nicaraguaanse experts werd uitgewerkt, zou het 400 kilometer lange kanaal 1 kilometer breed moeten worden. Daardoor zou het schepen tot 250.000 ton kunnen afhandelen - vijf keer de tonnenmaat die het Panamakanaal aankan. Genoeg schepen aanlokken mag geen probleem zijn, denken de voorstanders: elk jaar worden 6 miljard ton goederen over de oceanen getransporteerd, en daarvan gaat maar 200 miljoen ton door het Panamakanaal. De planners schatten dat de werken tien jaar in beslag zouden nemen. Om de milieuschade die het titanenwerk zou aanrichten weer goed te maken, zou ook een enorme oppervlakte braakliggende grond in Nicaragua herbebost worden. Toch hebben ecologen veel bedenkingen bij de ecologische gevolgen van een zo ingrijpende hertekening van het Nicaraguaanse landschap.
Naast het plan van de regering zijn er nog drie andere voorstellen om een Nicaraguaanse verbinding tussen de Atlantische en de Stille Oceaan te creëren. Nicaraguaanse en Canadese ondernemers denken aan een spoorverbinding waarlangs ook een oliepijpleiding en een glasvezelkabel zouden lopen. De milieustudie wordt binnenkort opgezet. Een ander consortium heeft een alternatieve route voor een spoorlijn van 400 kilometer die twee nieuwe Nicaraguaanse havens zou verbinden; de plannen voor die zeeterminals liggen nu op de tekentafels. Het vierde plan, dat Eco Canal gedoopt werd, is echt bescheiden in vergelijking met de vorige projecten. De initiatiefnemers stellen voor containers met kleine schepen te vervoeren via de rivier San Juan en het meer van Cocibolca.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Reportage
-
Nieuws