Regeringsvorming in mondiaal perspectief

MO* stelde vragen over ontwikkelingssamenwerking, kernenergie, klimaatbeleid, defensie en migratie aan de partijen die straks wellicht rond de tafel gaan zitten voor de regeringsvorming. CdH en MR verkozen niet te antwoorden (op de vragen van een Nederlandstalig medium), CD&V, NV-A en Open Vld (en FDF) antwoordden wel. De Vlaamse partijen lijken het over veel eens, al is enkel de NV-A vóór de splitsing van ontwikkelingssamenwerking.

Ontwikkelingssamenwerking


Voor de christendemocraten is het vanzelfsprekend dat de nieuwe regering het engagement van paars-groen om tegen 2010 0,7 procent van het bruto binnenlands product aan ontwikkelingssamenwerking te besteden bevestigt. Volgens CD&V zal een regering waarvan de partij deel uitmaakt dat niet doen door schuldkwijtschelding en opvang van asielzoekers onder deze begrotingspost te verrekenen -wat paars wel deed.
Kartelpartner NV-A gaat hiermee akkoord, maar wil een herziening van het reeds uitgestippelde groeipad om tot de 0,7% te komen. De partij legt niet uit wat “herziening” concreet betekent. Open Vld vindt dat het groeipad van de volgende regering verder gevolgd moet worden. Of schuldenkwijtschelding daarin verrekend mag worden, is niet duidelijk.
Vld zegt wel dat de partij voorstander is van een eenmalige schuldkwijtschelding van alle schulden van de arme landen die werk maken van goed bestuur en die een gericht ontwikkelingsbeleid ten gunste van de bevolking voeren.
Tot een splitsing van de ontwikkelingssamenwerking hoeft het volgens de liberalen niet te komen. Dit zou volgens hen in het nadeel spelen van de daadkracht en uniformiteit van het gevoerde beleid.
Daartegenover wil NV-A de splitsing van ontwikkelingssamenwerking opnieuw op de onderhandelingstafel leggen, in de overtuiging dat gemaakte akkoorden (Lambermont, 2001) moeten worden nagekomen.
CD&V gaat voor een combinatieoplossing. Volgens deze partij behoort ontwikkelingshulp niet tot de exclusieve bevoegdheid van een bepaald bestuursniveau. Elk bestuursniveau, van Europa tot gemeente, moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Bij deze ‘Multilevel governance’ moet - door middel van gestructureerd overleg - gewaakt worden over de samenhang tussen de bijdragen van de diverse bevoegde overheden in ons land.

Klimaat


Op de lentetop in maart keurde de Europese Raad ambitieuze doelstellingen goed om tegen 2020 een daling van de CO2-uitstoot tegenover 1990 te realiseren van minstens 20% (tot 30% indien andere grote vervuilers meedoen).
CD&V onderschrijft deze Europese doelstellingen, maar voegt er enigszins enigmatisch aan toe: ‘…wetende dat bij de verdeling van de inspanningen tussen de lidstaten rekening zal worden gehouden met de specifieke omstandigheden en mogelijkheden van elke lidstaat.’
De NV-A vindt dat de aanpak van de CO2-uitstoot op Europees niveau moet gebeuren, zonder zich uit te spreken over de engagementen die België zelf zou moeten opnemen.
Open Vld wil dat de komende regering op de eerste plaats de broeikasemissies tegen 2008-2012 reduceert met 7,5% ten opzichte van het niveau van 1990, zoals overeengekomen in het Kyoto-protocol. De daling van de EU-uitstoot met 30% tegen 2020 en 80% tegen 2050 moet volgens Vld dé ambitie zijn. Daarom moet België alle diplomatiek invloed aanwenden om andere industrielanden te overtuigen toe te treden tot het Kyoto-protocol.

Kernenergie


Zolang er onzekerheid is over het bestaan van voldoende en betaalbare alternatieven en mits sluitende garanties voor een veilige exploitatie, wil CD&V de optie om de levensduur van de bestaande kerncentrales te verlengen, open houden. De extra winst die zou ontstaan door het langer openhouden van de huidige centrales moet dan ondermeer de productie van hernieuwbare energie ten goede komen.
NV-A onderschrijft de uitstap uit de kernenergie, maar zegt tegelijkertijd dat dit niet realiseerbaar is tegen 2015. ‘Pas op het ogenblik dat er voldoende zekerheid is over prijsstabiliteit, bevoorradingsstabiliteit en effectieve duurzaamheid van de alternatieven, is een uitstap realiseerbaar.’ Tijdens de komende jaren is de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen prioritair voor NV-A.
Ook Open Vld wenst de uitstap uit de kernenergie te behouden. Doel I en Doel II moeten voor de Vld in 2015 dicht. Of ook Tihange I dan sluit, hangt af van het succes dat tegen die tijd geboekt wordt met de alternatieve energie-opwekking en met Myrrha, dat onderzoek voert naar kernenergie van de vierde generatie waarbij veel minder afval met extreem minder radioactief gehalte geproduceerd wordt.

Immigratie


Om de vergrijzing het hoofd te kunnen bieden en de economische productiviteit te garanderen ziet Open Vld meer (gecontroleerde) arbeidsimmigratie als een noodzaak. Investeerders en mensen met een arbeidscontract moeten in België kunnen komen wonen en werken, want onze economie heeft een groot tekort aan informatici, technici, lassers, mechanici en elektriciens.
Concreet wil Vld komaf maken met de beperkingen die vervat zitten in het overgangsregime voor werknemers uit de nieuwe EU-landen, waarbij deze enkel knelpuntvacatures mogen komen invullen. Deze nieuwkomers moeten kunnen genieten van een goed inburgeringseleid. Wie langer blijft, moet verplicht een inburgeringtraject volgen voor optimale integratie in de samenleving.
De N-VA pleit voor een beleid dat van migratie opnieuw een positief gegeven maakt. Hiervoor moeten rechten en plichten opnieuw in evenwicht worden gebracht. Het verkrijgen van de nationaliteit moet het resultaat zijn van een verplicht inburgeringtraject.
NV-A wil daarom de Snelbelgwet vervangen. De verplichte inburgering werkt niet als een drempel, maar creëert extra kansen, vindt de partij. Wie een van de landstalen spreekt, zijn rechten en plichten als burger kent, … heeft meer kansen om op een positieve wijze deel uit te maken van de gemeenschap. Arbeidsmigratie moet mogelijk zijn, ook voor burgers van buiten de EU. Knelpuntvacatures die niet kunnen worden ingevuld met arbeidskrachten uit eigen regio of uit de EU, moeten openstaan voor anderen.
Voor CD&V moet een regeling voor arbeidsmigratie aanvullend zijn en in Europees verband tot stand komen. Een Europees kader moet arbeidsmigratie van buiten de EU verder regelen. De nieuwe regering moet volgens de CD&V zeker een nieuwe regeling uitwerken voor de Snelbelgwet.
Volgens CD&V is integratiebereidheid sinds de paarse Snelbelgwet van 2000 niet langer een voorwaarde om de Belgische nationaliteit te bekomen. Mensen kunnen soms Belg worden zonder ooit in ons land te zijn geweest. Dat vinden de christendemocraten een verkeerde logica. Verblijf en integratie kunnen leiden tot het bekomen van onze nationaliteit en niet omgekeerd.
CD&V wil dat de nationaliteit een recht wordt voor wie voldoet aan een aantal voorwaarden: integratiebereid zijn, één van de landstalen kennen of bereid zijn die te leren, de toelating hebben om voor onbepaalde duur in België te verblijven, 5 jaar legaal en ononderbroken verblijven in ons land en geen crimineel verleden hebben.
[In het julinummer van MO* -verschijnt op 27 juni- verschijnt een artikel van Tine Dankaers over de snelbelgwet en een artikel van Samira Bendadi over inburgering in Franstalig België]

Defensie


Zowel CD&V als Open Vld willen een aparte post behouden van een Belgische minister van Defensie -ook al pleitte Vld’er Karel de Gucht voor een superminister van Buitenlandse Betrekkingen ndie ook Defensie in zijn portefeuille zou krijgen. Het behoud van die functie is geen noodzaak voor de NV-A.

De christendemocraten wijzen erop dat - in het licht van de versterkte EU- en NAVO-bijdragen van het Belgische leger - de volgende regering werk moet maken van dringende investeringen in materiaal en uitrusting. Daarnaast moeten volgens de partij de hoge personeels- en werkingskosten teruggedrongen worden zonder verplichte afvloeiingen. Een eenmalige enveloppe kan - buiten de gehandhaafde jaarlijkse begroting - in de noodzakelijke investeringen en opleiding van jongeren voorzien.
NV-A pleit voor de integratie van het Belgisch leger in een Europese defensiemacht. In afwachting daarvan ‘dient het leger de nodige middelen te krijgen om efficiënt te kunnen opereren.’
Het defensiebudget moet voor de Vld minstens op het huidige niveau behouden blijven.  Er dienen voldoende middelen vrijgemaakt te worden voor de gevarieerde buitenlandse missies, waaraan België in multinationaal kader aan deel neemt.
Open Vld kiest voor een jonge en dynamische krijgsmacht, die over voldoende modern materieel beschikt.  De modernisering van het materieel dient daarom verder voortgezet te worden. Enkel noodzakelijk materieel moet worden aangekocht en daarbij speelt de prijskwaliteit-relatie voor Open Vld  een belangrijke rol.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.