Resultaten vastencampagne Broederlijk Delen veelbelovend

De vastencampagne van Broederlijk Delen, die dit paasweekend werd afgesloten, levert vermoedelijk 4.313.531 euro op. Dat is 2,8% meer dan in 2007. De campagne liep van woensdag 6 februari tot en met zondag 23 maart.
  • Liesbet De Pooter ?Het verhaal van Joachim staat symbool voor het verhaal van duizenden mannen en vrouwen in het Zuiden?, zegt Luc Claessens, directeur van Broederlijk Delen Liesbet De Pooter
Broederlijk Delen bouwde de campagne op rond het boek ‘Joachim. Over leven op het land.’ Deze biografische roman vertelt het verhaal van Joachim, een Haïtiaanse boer die op jonge leeftijd het platteland verlaat om zijn geluk te beproeven in de hoofdstad Port-au-Prince.
Na 9 jaren van ellende beslist hij om terug te keren naar zijn geboortedorp Cap Rouge. Hij sluit zich aan bij de plaatselijke boerengroep die gesteund wordt door een partnerorganisatie van Broederlijk Delen. Samen met de andere boeren bedenkt Joachim oplossingen om meer inkomsten te halen uit hun landbouwactiviteiten. Met succes.

Symbool


‘Het verhaal van Joachim staat symbool voor het verhaal van duizenden mannen en vrouwen in het Zuiden’, zegt Luc Claessens, directeur van Broederlijk Delen. ‘Ook zij dromen ervan om een menswaardig bestaan uit te bouwen op het platteland. En dat kan. Met de hulp van onze partnerorganisaties en met de steun van duizenden vrijwilligers en schenkers in Vlaanderen krijgen zij de kans om hun eigen initiatieven in de strijd tegen armoede en onrecht te realiseren.’
In Vlaanderen en Brussel organiseerden 3.172 vrijwilligersgroepen één of meer activiteiten ten voordele van Broederlijk Delen. Het gaat dan om solidaire maaltijden, huis-aan-huisacties, sponsortochten en Koffiestops. Op 1.471 plaatsen in Vlaanderen werden mensen uitgenodigd om in ruil voor een vrije bijdrage een (h)eerlijk kopje koffie te drinken. Dat zijn 300 Koffiestops meer dan in 2007. Broederlijk Delen dankt alle vrijwilligers voor het engagement.

Voorspelling


Het bedrag van 4.313.531 euro is een voorspelling op basis van de huidige resultaten. De al ontvangen giften werden aangevuld met een projectie. Die is gebaseerd op gegevens uit het verleden. ‘Dit cijfer is echt een positief resultaat’, zegt Peter Van Craenenbroeck, verantwoordelijke communicatie en fondsenwerving van Broederlijk Delen.
‘Onze campagne viel erg vroeg dit jaar en kwam daarmee in de buurt van de campagnes van andere grote organisaties. Toch wijzen de eerste resultaten van 2008 op een bevestiging van het goede resultaat van 2007. Als nu ook de andere inkomstenbronnen deze trend volgen in de loop van het jaar, dan kan Broederlijk Delen zijn engagementen ten opzichte van 250 partnerorganisaties in 20 landen waarmaken. Daarnaast zetten we ook verder in op sensibilisatie en educatie in Vlaanderen, en gebruiken we onze middelen voor lobbywerk rond belangrijke politieke thema’s.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.