Roma gediscrimineerd in klas
Kinderen van de Roma-minderheid worden in Slovakije nog te vaak in scholen voor bijzonder onderwijs geplaatst en in klassen voor kinderen met een mentale handicap en leermoeilijkheden.
15 november 2007
Of ze worden in scholen geplaatst waar alle Roma-kinderen gegroepeerd zitten van over het hele land, zegt Amnesty International in het rapport Still seperate, still unequal: Violations of the right to education for Romani children in Slovakia.
Het rapport roept de Slovaakse autoriteiten op ondubbelzinnig en snel hun vastberadenheid te tonen om deze wijdverspreide segregatie in het onderwijs te beëindigen. Alhoewel de Slovaakse overheid ontkent dat segregatie een officiële overheidsbeleid is, faalt ze totnogtoe adequaat op te treden tegen het probleem.
Amnesty International verwelkomt de speciale maatregelen die de Slovaakse overheid introduceerde, zoals voorbereidingsklassen, leraarsassistenten, financiële stimuli voor scholen die Roma kinderen integreren, en opleidingen voor leerkrachten die met Roma kinderen werken. Deze maatregelen zijn echter verre van voldoende en worden in vele gevallen niet toegepast op lokaal niveau.
Het recht op onderwijs hangt nauw samen aan vele andere belangrijke mensenrechten, zoals het recht op huisvesting. Nagenoeg één derde van de Roma-bevolking in Slovakije leeft in nederzettingen buiten de steden en dorpen, met weinig toegang tot water en elektriciteit. Er is een gebrek aan sanitaire voorzieningen, verharde wegen en andere basisvoorzieningen.
De leefomstandigheden van de Romagemeenschap hebben een belangrijke impact op het vermogen van hun kinderen om het recht op onderwijs te benutten. Katarina Krustenova leeft in een Roma-nederzetting nabij Letanovce in Oost-Slovakije: ‘We hebben één kaars en we willen dat de kinderen thuis studeren, maar dat is zeer moeilijk…’
Het rapport roept de Slovaakse autoriteiten op ondubbelzinnig en snel hun vastberadenheid te tonen om deze wijdverspreide segregatie in het onderwijs te beëindigen. Alhoewel de Slovaakse overheid ontkent dat segregatie een officiële overheidsbeleid is, faalt ze totnogtoe adequaat op te treden tegen het probleem.
Amnesty International verwelkomt de speciale maatregelen die de Slovaakse overheid introduceerde, zoals voorbereidingsklassen, leraarsassistenten, financiële stimuli voor scholen die Roma kinderen integreren, en opleidingen voor leerkrachten die met Roma kinderen werken. Deze maatregelen zijn echter verre van voldoende en worden in vele gevallen niet toegepast op lokaal niveau.
Recht op onderwijs
Het recht op onderwijs hangt nauw samen aan vele andere belangrijke mensenrechten, zoals het recht op huisvesting. Nagenoeg één derde van de Roma-bevolking in Slovakije leeft in nederzettingen buiten de steden en dorpen, met weinig toegang tot water en elektriciteit. Er is een gebrek aan sanitaire voorzieningen, verharde wegen en andere basisvoorzieningen.
De leefomstandigheden van de Romagemeenschap hebben een belangrijke impact op het vermogen van hun kinderen om het recht op onderwijs te benutten. Katarina Krustenova leeft in een Roma-nederzetting nabij Letanovce in Oost-Slovakije: ‘We hebben één kaars en we willen dat de kinderen thuis studeren, maar dat is zeer moeilijk…’
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Column
-
Interview
-
Nieuws
-
Column
-
Opinie
-
Nieuws