Van 9 tot 18 mei 2009 reisde Bart door Vietnam voor een studiereis van de World Population Foundation
Slecht eten houdt miljoenen kinderen dom
Ruim 200 miljoen kinderen in de ontwikkelingslanden die nu jonger zijn dan vijf, zullen nooit hun volle intellectuele potentieel bereiken. Onderzoekers wijten het probleem aan slechte voeding en een gebrek aan cognitieve en sociale stimulansen.
Bart Vanacker . 5 januari 2007
Sally Grantham-McGregor van het Universiteitscollege van Londen nam samen met een aantal collega’s eerdere studies onder de loep die een verband leggen tussen groeiachterstand en armoede bij kinderen in ontwikkelingslanden en gebrekkige cognitieve ontwikkeling in hun vroege kinderjaren. De resultaten van het onderzoek verschenen in het tijdschrift New Scientist.
Uit een Jamaicaanse studie blijkt bijvoorbeeld dat kinderen met een groeiachterstand meer kans maken om voortijdig de school te verlaten dan leeftijdsgenoten die dankzij geschikte voeding normaal konden groeien. Een Ecuadoraanse studie toonde aan dat arme kinderen minder ontwikkelde taalvaardigheden hebben dan rijkere kinderen.
De onderzoekers van de Universiteit van Londen konden de hand leggen op recente cijfers rond armoede en de lengte van kinderen van UNICEF en de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO). In de armste ontwikkelingslanden zouden zeker 219 miljoen kinderen jonger dan vijf niet de normale cognitieve ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat komt volgens de onderzoekers door een gebrek aan jodium en ijzer in de voeding van die kinderen. Bovendien ondernemen de ouders ook te weinig activiteiten met hun kinderen die de hersenontwikkeling stimuleren.
“Het is cruciaal om de omgeving van die kinderen te verbeteren zodat ze geen nadeel ondervinden in hun cognitieve ontwikkeling”, zegt Grantham-McGregor. Uit de Jamaicaanse studie is gebleken dat kinderen hogere scores halen op intelligentietests wanneer hun ouders een eenvoudige opleiding krijgen om hun kroost te doen spelen met zelfgemaakt speelgoed. “Ouders beseffen niet dat hun inbreng een groot verschil kan maken”, zegt Grantham-McGregor. MDG1, MDG2, MDG4
Uit een Jamaicaanse studie blijkt bijvoorbeeld dat kinderen met een groeiachterstand meer kans maken om voortijdig de school te verlaten dan leeftijdsgenoten die dankzij geschikte voeding normaal konden groeien. Een Ecuadoraanse studie toonde aan dat arme kinderen minder ontwikkelde taalvaardigheden hebben dan rijkere kinderen.
De onderzoekers van de Universiteit van Londen konden de hand leggen op recente cijfers rond armoede en de lengte van kinderen van UNICEF en de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO). In de armste ontwikkelingslanden zouden zeker 219 miljoen kinderen jonger dan vijf niet de normale cognitieve ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dat komt volgens de onderzoekers door een gebrek aan jodium en ijzer in de voeding van die kinderen. Bovendien ondernemen de ouders ook te weinig activiteiten met hun kinderen die de hersenontwikkeling stimuleren.
“Het is cruciaal om de omgeving van die kinderen te verbeteren zodat ze geen nadeel ondervinden in hun cognitieve ontwikkeling”, zegt Grantham-McGregor. Uit de Jamaicaanse studie is gebleken dat kinderen hogere scores halen op intelligentietests wanneer hun ouders een eenvoudige opleiding krijgen om hun kroost te doen spelen met zelfgemaakt speelgoed. “Ouders beseffen niet dat hun inbreng een groot verschil kan maken”, zegt Grantham-McGregor. MDG1, MDG2, MDG4
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Analyse
-
Column
-
Interview
-
Nieuws
-
Nieuws