Toch geen Europese uitstootbelasting op auto's

De regeringen van de EU-lidstaten lijken de roep om autobelastingen op basis van kooldioxide-uitstoot toch te negeren. Op 4 december staat het voorstel op de agenda van de 27 ministers van Financiën, maar voorzitter Portugal verwacht geen doorbraak op dit punt.
In een intern document zegt Lissabon dat er “oppositie van een behoorlijk aantal” EU-landen is tegen een CO2-tarief in de nationale autobelastingen, ondanks de eerdere belofte van de Europese regeringen om de leiding te nemen in de wereldwijde strijd tegen klimaatverandering. Als alternatief stelt Portugal een flexibeler benadering voor, waarbij de lidstaten zelf mogen bepalen hoe ze de vervuiling laten meewegen.
De Europese Commissie had de groene belasting oorspronkelijk voor 2005 al op de agenda staan. Autobelasting zou in tien jaar tijd moeten worden uitgefaseerd en vervangen door gedeeltelijk op kooldioxide gebaseerde belastingen.
Chris Davies, een liberaal europarlementariër, vindt de nieuwe oppositie tegen de plannen “bijzonder”, vooral omdat een aantal autofabrikanten juist voorstander van het idee was. “Dit toont echt de zwakheid van de lidstaten.” Behalve de milieuvoordelen zou de belasting ook de afhankelijkheid van olie-importen verminderen. “Een win-winsituatie.” Volgens Davies moet de Commissie de landen onder druk zetten. “Als een leraar in de klas die zijn leerlingen vertelt dat ze hun huiswerk moeten doen.”
Auto’s en vrachtwagens zorgen in Europa voor bijna een vijfde van de totale kooldioxide-uitstoot. Uit onderzoek van de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E), een alliantie van 49 milieuorganisaties, blijkt dat de zuinigheid van auto’s uit verschillende landen flink uit elkaar loopt. De uitstoot van een nieuwe Daimler Chrysler of Volkswagen uit Duitsland nam dit jaar toe met resp. 2,8 procent en 0,9 procent. Franse en Italiaanse auto’s zijn juist 1,6 procent minder gaan uitstoten. Japanse auto’s hebben de meeste vooruitgang geboekt, zo’n 2,8 procent.
In 1994 was de Duitse bondskanselier Angela Merkel als milieuminister nog voorstander van een limiet van 120 gram kooldioxide per kilometer, zegt Jos Dings, directeur van T&E. Ironisch genoeg pleitte zij er dit jaar met de Duitse autoindustrie voor om deze limiet niet over te nemen. Met succes, zo lijkt het, want de Europese Commissie heeft er inderdaad voor gekozen te streven naar een limiet van 130 in plaats van 120 gram.
Dat terwijl 120 g/km voor auto’s in 2012 volgens Dings “heel goed te realiseren” is. De auto wordt wel een paar honderd euro duurder, maar dat betaalt zich door de zuinigheid snel terug. In 2006 stootte de gemiddelde Europese auto 160 g/km uit.
Graham Smith, een vice-president van Toyota Europa, betreurt het dat de landen niet één lijn kunnen trekken. Hij is voorstander van een “gelijk speelveld” voor alle fabrikanten, al is volgens hem 2015 een realistischer datum voor de reductiedoelstellingen omdat auto’s nu eenmaal een lange productiecyclus hebben.
Volgens Richard Smokers, een consultant voor transportbeleid, weten de autofabrikanten echter al lang dat er doelstellingen aankomen. “Ze zouden dat moeten hebben voorbereid. En ik weet dat ze dat ook hebben gedaan.”

 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.