Uitbuiting achter olympisch logo

Chinese fabrieken die de officiële merchandising voor de Olympische Spelen van 2008 in Peking produceren, respecteren de fundamentele arbeidsrechten niet. Dat staat vandaag te lezen in het rapport ‘IOC verdient geen medaille voor arbeidsrechten in China’. Het rapport is een initiatief van de Playfair-campagne 2008, die de situatie ook al eerder aankaartte bij het Internationaal Olympisch Comité (IOC).
Het rapport ‘IOC verdient geen medaille voor arbeidsrechten in China’ onderzocht de werkomstandigheden in vier Chinese fabrieken die, onder olympische licentie, promotiemateriaal zoals petjes, tassen en hoedjes met het olympisch logo produceren. De resultaten van het rapport zijn op zijn zachtst gezegd onthutsend te noemen.
Kinderarbeid blijkt in de onderzochte fabrieken nog steeds eerder regel dan uitzondering. Ook worden arbeiders er gedwongen om soms meer dan 300 uren per maand te werken, voor een loon dat nog niet eens de helft van het wettelijk minimum bedraagt.
Het actieplatform Playfair constateerde ook een significante stijging van zieke arbeiders, als gevolg van de ongezonde werkomstandigheden. Arbeiders worden bovendien gedwongen om te zwijgen of te liegen over de wantoestanden op de werkvloer en ook het verbod op onafhakelijke vakbonden maakt de situatie er niet beter op. De bedrijven in kwestie zijn Le Kit Stationary Co, Mainland Headwear Holdings Ltd, Eagle Leather Products en Yue Wing Cheong Light Products.

Tegen de olympische geest


Het actieplatform vraagt dat het IOC zijn gezag laat gelden en de grove schendingen van de arbeids- en mensenrechten in China onder olympische licentie doet stoppen: ‘Zulke praktijken stroken absoluut niet met de olympische waarden die het IOC voorstaat.’
De slechte Chinese arbeidsvoorwaarden staan ook in schril contrast met het grof geld dat de Spelen voor de multinationals betekenen. IOC-voorzitter Jacques Rogge is op de hoogte van de problematiek, maar weigert voorlopig om garanties op het vlak van arbeidsrechten op te nemen in de commerciële contracten van het IOC: ‘Het is niet onze taak om overheden te zeggen wat ze moeten doen. We zijn hier om de Spelen te organiseren.’ Nochtans wordt de Playfair-campagne nu al gesteund door een aantal nationale olympische comités én door atleten.

Fairplay


Playfair 2008 is een wereldwijde alliantie van vakbonden, ngo’s en consumentenorganisaties, die, met het oog op de Olympische Spelen van Peking 2008, de aandacht wil vestigen op uitbuiting van arbeiders in de textielsector. De internationale Schone Kleren Campagne, de International Trade Union Confederation (ITUC) en de International Textile, Garment and Leather Workers’ Federation (ITGLWF) maken deel uit van de alliantie.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.