Venezuela stopt met productie van orimulsie

Venezuela stopt met de productie van orimulsie, een brandstof die in de jaren tachtig werd ontwikkeld als alternatief voor kolen. Orimulsieprojecten leveren te weinig op volgens de Venezolaanse minister van Energie, Rafael Ramírez. De brandstof wordt gebruikt in tientallen elektriciteitscentrales in Noord en Zuid-Amerika, Europa en Azië.

In 1999 en 2000 deed president Hugo Chávez tijdens bezoeken aan Europa en Azië nog zijn best om het product te promoten. Met China werd een contract afgesloten voor levering van 6,5 miljoen ton orimulsie per jaar. De brandstof wordt gemaakt van extra zware olie die gemengd wordt met water en chemische stoffen.

In augustus vorig jaar sloot het staatsoliebedrijf Petrólos de Venezuela (PDVSA) nog een contract af met een Zuid-Koreaans consortium, eveneens voor 6,5 miljoen ton per jaar. Maar in september bleek de Venezolaanse regering opeens niet meer zo enthousiast over het product. “Het levert niets op,” verklaarde directeur Alí Rodríguez van PDVSA. Een vat orimulsie wordt verkocht voor ruim vier dollar, terwijl een vat olie dertig dollar oplevert.

Uit een studie van Bernard Mommer, hoofd van PDVSA in Londen, bleek eind 2003 dat het Venezuela jaarlijks meer dan 600 miljoen dollar kost, als extra zware olie gemengd wordt met water en chemische bestanddelen in plaats van met lichte olie.
Venezuela verkocht de orimulsie vorig jaar voor 4,60 dollar per vat, maar had volgens Ramírez 12,30 dollar per vat extra kunnen krijgen, als de extra zware olie was gemengd met andere ruwe olie.

Orimulsie is schoner en goedkoper dan kolen. De brandstof kan alleen maar in Venezuela worden geproduceerd. Niet alleen vanwege het patent, maar ook omdat Venezuela het enige land is met voldoende reserves om het product in rendabele hoeveelheden te produceren. Het Venezolaanse Orinoco-veld bevat 90 procent van alle zware olie ter wereld.

Volgens Victor Poleo, olie-econoom aan de Centrale Universiteit van Venezuela, is het besluit om te stoppen met de productie van orimulsie niet in zijn land, maar in Washington genomen. “De Verenigde Staten, Duitsland en Groot-Brittannië willen liever geen concurrentie voor hun kolen,” aldus Poleo.

Om de opbrengsten te verhogen, zou Venezuela volgens hem beter het belastingstelsel kunnen hervormen, in plaats van te stoppen met de ontwikkeling van orimulsieprojecten. “De wereldwijde energiemarkt is stabiel en groeit. Orimulsie is in geopolitiek opzicht een belangrijke brandstof. Het biedt de mogelijkheid ontwikkelingslanden van goedkope brandstof te voorzien,” aldus Poleo.

Per vat orimulsie vloeit maar 64 cent aan belasting naar de staatsschatkist, omdat de brandstof op dezelfde manier belast wordt als kolen. Een vat olie levert de staat tussen 3,60 en 8,80 dollar aan belastinginkomsten op. “Om fiscale redenen wordt een belangrijke technische ontwikkeling stopgezet en minimaliseren we toekomstige mogelijkheden,” zegt Poleo.

Een van de afnemers van orimulsie, New Brunswick Power in Canada, heeft PDVSA voor het gerecht gedaagd. Het bedrijf eist naleving van het contract of een schadevergoeding van 2 miljard dollar voor de niet-geleverde brandstof.

Humberto Márquez

Xml=7

Ref: if sc la

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.