Vier op de tien Belgen koopt groen

Negen op de tien Belgen sorteert zijn afval en twee op drie koopt energiezuinige producten. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Belgische eco-barometer, een onderzoek van het marketing- en marktonderzoeksbureau C-Change naar ecologisch aankoopgedrag.
Volgens de eco-barometer, een online bevraging van 1100 Belgen, is het ecologisch verantwoordelijkheidsgevoel bij de Belgen sterk aanwezig. Bijna acht op de tien zegt zich (mee) verantwoordelijk te voelen, en gelooft ook dat zijn inspanningen resultaat opleveren.

Zowat 95 procent van de bevolking vindt dat milieuoverwegingen bovenaan de agenda moeten staan, dit door zowel inspanningen van de overheid en bedrijven, als door inspanningen van de consumenten zelf. Die blijken ook goed op de hoogte te zijn van de klimaatopwarming.

Bovendien treffen ze naar eigen zeggen vandaag al heel wat milieuvriendelijke maatregelen. 73 procent zet de verwarming een graad lager, 71 procent zegt zijn rijstijl te hebben aangepast en 65 procent houdt bij de aankoop van apparaten rekening met een hoge energie-score.

Te duur


Vier op de tien Belgen trekt het ecologisch denken ook door naar het koopgedrag maar ongeveer twintig procent zegt nooit milieu-overwegingen bij het aankoopgedrag in rekening te brengen.

De redenen om dit niet te doen zijn dat groene producten vaak te duur zijn of omdat de informatie omtrent de effectieve milieu impact tekort schiet of verwarrend is.

Witgoed en bruingoed


De sectoren waarin men vaakst rekening houdt met milieuafwegingen zijn de markt van witgoed (koelkasten, fornuizen, wasmachines, microgolfoven…) en bruingoed (televisietoestel, radio, faxtoestel, waterkoker, haardroger, blender, stofzuiger enz).

Vooral het A-G-label, dat producten in zeven klassen (A tot G) onderbrengt op basis van energieverbruik en –efficiëntie, blijkt aan dit succes bij te dragen. In de ICT en de financiële sector slaan groene producten het minst aan.

Opzet geslaagd


De Belgische markt blijkt een vruchtbare voedingsbodem voor groene producten. ‘De kloof tussen denken en doen is er vandaag niet echt meer’, aldus C-Change in een persbericht.

Hiermee is ook meteen het opzet van het onderzoek geslaagd. De onderzoekers wilden komaf maken met het kip-en-ei-probleem: de consument wil groene producten maar vindt er geen, en de bedrijven willen zo’n producten op de markt brengen maar vrezen de producten niet verkocht te krijgen.

Reacties


De Bond Beter Leefmilieu zegt opgetogen te zijn met de cijfers van de eco-barometer. ‘Er vindt een verschuiving plaats: groene producten komen meer in de kijker en het draagvlak vergroot’. Maar de BBL wil ook de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen, het is immers makkelijk om via een online enquête wenselijke antwoorden te geven, wat misschien zorgt voor een te optimistische weergave.
In een reactie op de twintig procent consumenten die nooit milieu-overwegingen meeneemt in de aankoop, zegt Paul Magnette (PS), federaal Minister voor Klimaat en Energie: ‘Er is dringend nood aan duidelijkere informatie op de producten, zodat mensen op een degelijke manier kunnen vergelijken en zo een bewuste keuze maken.’ 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.