Wapenproducent ziet groeikansen in India, Brazilië en Midden-Oosten

Het luchtvaart- en defensiebedrijf EADS, de op een na grootste wapenproducent in Europa, mikt op een flinke groei van wapenverkopen in opkomende markten. Volgens critici let het bedrijf er helemaal niet op aan wie het levert en draagt het bij aan conflicten.

Economisch is het een moeilijke tijd, zei bestuursvoorzitter Bodo Uebber vandaag op de aandeelhoudersvergadering in Amsterdam. Europese regeringen bezuinigen steeds meer op defensie. Dat neemt niet weg dat de militaire tak van EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) in 2010 met 11 procent is gegroeid en dat het voor de komende jaren flinke groeikansen ziet.

Libië

“Dat is alleen maar mogelijk doordat het bedrijf levert aan wie maar wil”, zegt Frank Slijper van de Campagne tegen Wapenhandel. “Ook als dat een dictator is, of een regime dat mensenrechten schendt. Een cynisch voorbeeld is de burgeroorlog in Libië, waar de drie strijdende partijen allen gebruik maken van door EADS geproduceerde wapens.”

De Libische kolonel Khadaffi heeft onder meer Milan3-antitankraketten tot zijn beschikking die zijn geleverd door een Frans consortium waar EADS deel van uitmaakt. De rebellen doen dat ook, die hebben ze gekregen van Qatar, zoals ambtenaren in Doha vorige maand toegaven. De Britse luchtmacht, deelnemer aan de NAVO-interventiemacht, maakt gebruik van Eurofighter Typhoons, mede geproduceerd door EADS.

Met het wapenembargo tegen Libië zijn de leveringen aan Khadhaffi voorbij. “Maar dat belet het bedrijf niet om flink zaken te blijven doen met China, Saoedi-Arabië en in de toekomst ook met bijvoorbeeld Kazachstan, landen die al jaren berucht zijn om mensenrechtenschendingen”, zegt Slijper.. Volgens het bedrijf gaat het vooral om beveiligingsapparatuur, niet om “wapens”.

Groeimarkten

Een kwart van de omzet haalt EADS uit de wapenproductie. Daarvoor wil het zich in de toekomst meer gaan richten op groeimarkten zoals India, Brazilië en het Midden-Oosten, schrijft de directie in het jaarverslag. De opbrengsten moeten in 2020 zijn verdubbeld tot 12 miljard, en omdat de Europese vraag niet zal stijgen, zullen die markten verantwoordelijk zijn voor 60 procent van de aankopen.

“Deze trend zien we in de hele industrie”, zegt Paul Holtom van onderzoeksinstituut Sipri in Stockholm. “Door de crisis moeten de bedrijven op zoek naar nieuwe afzet. Opvallend is de actieve rol die de politiek hierin speelt. Sarkozy, Medvedev, Cameron, ze gaan allemaal de wereld rond om hun vliegtuigen te promoten.”

“Deze ontwikkeling is heel gevaarlijk”, aldus Slijper. “In veel van deze regio’s vindt een wapenwedloop plaats, zowel in het Midden-Oosten, Zuid-Amerika als Zuid-Oost-Azië. EADS versterkt deze wedloop.”

In de aandeelhoudersvergadering reageerde Louis Gallois, algemeen directeur van het bedrijf, ontwijkend op vragen hierover. “We houden ons heel zorgvuldig aan alle nationale en internationale regels. We leveren alleen aan landen waar we aan mogen leveren. Het is niet aan het bedrijfsleven om die regels op te stellen, maar aan de politiek.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.