Winst is maar een muisklik ver

Twaalf flessen Lizanosaus voor 24,59 dollar. Het is de topaanbieding op lacarretiza.com, een portaalsite waarmee Costaricaanse ondernemers hun waren proberen te slijten aan klanten overzee. Bedrijven in Latijns-Amerika beginnen het internet te ontdekken als extra verkoopskanaal. Koopkrachtige emigranten in de VS vormen de belangrijkste doelgroep.

Via Lacarretica.com worden elke maand voor ongeveer 11.000 dollar goederen verhandeld, van de traditionele Lizanosaus die in veel Costaricaanse gerechten wordt gebruikt tot truitjes van de nationale voetbalploeg, kranten, muziek en speelgoed. Emigranten die op religieus vlak niet aan hun trekken komen, kunnen naar een ‘rincón de fe’ surfen waar gebedsteksten en heiligenbeeldjes worden aangeboden. De site mikt in de eerste plaats op de 100.000 Costaricanen die in de VS leven.

Latijns-Amerikanen staan open voor internethandel, dat bewijst ook mejorescompras.com, een site in Texas die emigranten in de VS de mogelijkheid biedt koelkasten, mountainbikes en meubels te kopen en naar verwanten in hun geboorteland te laten sturen. Daarvoor wordt samengewerkt met grote handelsketens in die landen. Voorlopig wordt de dienst aangeboden voor zes belangrijke herkomstlanden van Latijns-Amerikaanse emigranten in de VS - Mexico, El Salvador, Guatemala, Nicaragua, Honduras en de Dominicaanse Republiek. Maar de initiatiefnemers hebben plannen om ook Peru, Colombia en Costa Rica in het aanbod op te nemen.

Volgens de Venezolaanse handelsexpert Gonzalo Capriles kunnen ontwikkelingslanden e-handel gebruiken om hun afhankelijkheid van een beperkt aantal exportproducten te verminderen. Capriles, die een steunprogramma voor kleine en middelgrote bedrijven in Latijns-Amerika leidt, gelooft dat precies die ondernemingen snel kunnen groeien door online naar klanten te vissen.

Kleinere bedrijven hebben het internet ook nodig om in te spelen op de trend van collaborative trade. Daarbij wisselen bedrijven uit verschillende fasen van het productieproces intensief informatie uit. Alle participerende bedrijven komen daardoor makkelijker aan cruciale gegevens en kunnen ook tussenbeide komen in andere stappen van de productie. De samenwerking levert ook kostenvoordelen op.

Kleine bedrijven kunnen via het internet ook makkelijker allianties aangaan. In Argentinië draait al vijf jaar een virtueel netwerk van kleine en middelgrote ondernemingen. Ze zetten bijvoorbeeld samen exportinitiatieven op die ze op eigen houtje nooit hadden kunnen verwezenlijken, zegt Capriles. De Venezolaanse econoom vindt dat er bij de directies van bedrijven in Latijns-Amerika dringend werk moet gemaakt worden van bewustmaking rond de nieuwe kansen die het internet biedt. (PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.