Zambian Breweries wil enkel verantwoordelijke slijters

Net nu het feestseizoen in Zambia zijn hoogtepunt nadert, heeft de grootste bierbrouwer in het land een gedragscode aanvaard die verantwoord alcoholgebruik moet aanmoedigen. Zambian Breweries wil onder meer dat zijn slijters het alcoholgebruik van hun klanten in de gaten houden. De cafébazen halen hun schouders op.







Zambian Breweries legt ook zichzelf strenge regels op. Het bedrijf wil bijvoorbeeld geen reclame meer maken die onverantwoord alcoholgebruik kan aanmoedigen. De consument wordt via nieuwe etiketten op de flessen gewaarschuwd tegen de gevaren van dronken autorijden en ander wangedrag dat met overdreven drinken kan samengaan.

Maar de code is toch vooral op de slijters gericht. Augustine Seyuba, directeur Interne Zaken van de brouwerij, zegt dat alle afnemers het document moeten onderschrijven. Ze mogen geen alcoholische dranken leveren aan minderjarigen of aan klanten die al dronken zijn. Speciale acties die erop gericht zijn klanten in korte tijd veel te laten drinken, moeten ze vermijden.

De cafébazen Noël Mwamba en Carly Simwiinga worden er niet koud en niet warm van. Bij de idee dat hij in de gaten zou moeten houden hoeveel en hoe snel een klant drinkt, haalt Mwamba de schouders op. “Het is gewoon business. Ik moet mijn product verkopen. Hoe meer, hoe beter: beter voor mezelf en beter voor de Breweries.” Beide eigenaars zeggen dat de bezetting in hun cafés het best is bij speciale acties. Twee betalen, één gratis: het werkt altijd. Ze zien niet één cafébaas daarmee stoppen omdat de brouwerij het vraagt. De cafébazen zeggen dat het bedrijf goed genoeg weet dat de slijters de code misschien wel zullen ondertekenen, maar nooit zullen navolgen. “Het is een preventieve maatregel. De brouwerijen willen niet worden aangeklaagd zoals de tabaksindustrie. Bijvoorbeeld door slachtoffers van auto-ongelukken die te veel hadden gedronken.”

Sam Kapembwa, PR-verantwoordelijke van Zambian Breweries, legt uit dat het voor een onderneming belangrijk was een regeling uit te werken vóór de overheid actief werd. Kapembwa meent dat de slijters na voldoende voorlichting zichzelf zullen beginnen controleren. De actie mag wel niet te veel kosten. Het bedrijf gaf 4.000 euro uit aan speciale affiches en advertenties, en dat was het dan. Meer uitgeven is niet nodig, aldus Kapembwe. Het gewone promotieteam moet deze extra taak er maar bij nemen: Het verkopen van de ethiek wordt gewoon deel van hun dagelijkse opdracht.

Voor café-baas Simwiinga is die spaarzaamheid nog een bewijs, dat Zambian Breweries het niet echt meent. Het bedrijf heeft een monopolie in Zambia, en volgens Simwiinga dus geld genoeg. Ze kunnen gerust een behoorlijke campagne organiseren. Het eindoordeel van de cafébaas is duidelijk: Ze doen maar alsof.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.