Zuid-Afrika klaar om modewereld te veroveren

Stoned Cherrie, Black Coffee en Sun Goddess. De kledingmerknamen waarmee hippe Zuid-Afrikaanse jongeren zich onderscheiden in het straatbeeld zijn even opvallend als de kleren zelf. Ze hebben Zuid-Afrika stormenderhand veroverd en staan klaar om Japan en de VS in te palmen.

Wie de straten van Johannesburg afschuimt, kan er niet naast kijken: een aantal Afrikaanse kledingmerken volgen niet langer slaafs de Europese mode. Stoned Cherrie, Craig Native en andere fabrikanten van eigen bodem hebben een eigen vorm van straatkleding ontwikkeld: elegante rokken en T-shirts met een opvallende politiek statement. Ze bedrukken stoffen met covers van Drum, een zwart magazine met sterke foto’s dat in de jaren 50 uitgroeide tot een symbool van verzet tegen de apartheid. Stoned Cherrie heeft ook T-shirts met de beeltenis van verzetsheld Steve Biko.

Het gebruik van dergelijke beelden heeft sterk bijgedragen tot het succes van de Zuid-Afrikaanse modestijlen, zegt Dion Chang, de directeur van de jaarlijkse South African Fashion Week. Het heeft iets aparts. Na het eind van de apartheid in 1994 droeg je bij formele gelegenheden ofwel een zwart maatpak ofwel een traditioneel kleed. De jonge Zuid-Afrikanen gruwden daarvan.

Internationaal succes

De lucratieve afzetmarkten in Europa en de VS tonen het begin van interesse. De Spaanse kledinglijn El Corte Inglés hield deze zomer een Zuid-Afrikaanse promotiemaand. Eén uur na de opening van de collectie in Paseo de la Castellana, een boulevard in Madrid, waren alle Afrikaanse rokken op één na de deur uit. Het was ongelofelijk om te zien, zo snel ging het. Rijen en rijen mensen stonden voor de pashokjes, zegt Ellwyn Beck, een medewerker van de Zuid-Afrikaanse ambassade in Madrid.

Vanya Mangaliso, de vrouw die Sun Goddess bedacht, benadrukt dat er ook in Japan veel interesse bestaat voor Afrikaanse merken. We hangen al drie jaar in de rekken in Japan. Het is overigens grappig dat onze collectie daar Afrikaanser aandoet dan die in Zuid-Afrika. De Japanners verkiezen de meer traditionele stukken uit de collectie. In eigen land krijgen de Zuid-Afrikaanse succesontwerpers vaak het verwijt dat hun ontwerpen te weinig Afrikaans zijn. Dat raakt me niet echt, zegt Nkhesani Nkosi, de oprichtster van Stoned Cherrie. We moeten als ontwerpers zelf definiëren wat Afrikaans is. Ik laat me niet in een vakje stoppen.

Afro-Gucci

De organisator van de South African Fashion Week vreest echter dat het succes van de Zuid-Afrikaanse mode een ééndagsvlieg kan worden. De Zuid-Afrikaanse textielindustrie heeft het zwaar te verduren als gevolg van de import van Chinese producten. Het verdwijnen van de werkgelegenheid in de textiel wordt een grote hinderpaal voor een internationale doorbraak van Zuid-Afrikaanse kledinglijnen, zegt Chang. In Zuid-Afrika verloren de afgelopen twee jaar zo’n al 300.000 textielarbeiders hun baan - een gevolg van nieuwe afspraken binnen de Wereldhandelsorganisatie.

Chang hoopt dat de Zuid-Afrikaanse ontwerpers zich gaan toeleggen op de ontwikkeling van luxelabels. Want die maken winst zonder grote volumes mogelijk. Nu zijn we goed in streat wear, maar wat we nodig hebben is een soort van Afro-Gucci. Daarom moeten onze ontwerpers ‘curio couture’ vermijden en aan een degelijk imago werken.

Stoned Cherrie is klaar om binnen te dringen in het rijk van de luxemerken dat nu het exclusieve jachtterrein is van Amerikaanse en Europese ontwerpers. Het gaat allemaal om perceptie, weet je, zegt Nkhesani Nkosi. Om dat extraatje dat mensen het idee geeft dat een merk superieur is. Ik wil een Zuid-Afrikaans supermerk bouwen. (MM/ADR)





Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.