Waarom Jonas Geirnaert proMO* is

‘Het is belangrijk dat er journalistiek bestaat die verder kijkt dan onze eigen landsgrenzen’

© Iratxe Alvarez

Jonas Geirnaert

Jonas Geirnaert (40) is acteur, tv-maker en cabaretier. Hij is de bedenker van de chagrijnige Kabouter Wesley, die ondere andere op brooddozen van Oxfam Wereldwinkels verscheen. Dit jaar is hij te zien in het tweede seizoen van Over De Oceaan, het televisieprogramma waarin hij met zes bekende Vlamingen de Atlantische Oceaan oversteekt met een zeilboot. Hij legt uit waarom hij proMO* is.

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.

Weet u nog hoe en wanneer u voor het eerst in contact gekomen bent met MO*?

Jonas Geirnaert: Dat was via mijn ouders (lacht). Die hebben al heel lang een abonnement op het magazine. Het blad slingerde bij hen thuis rond, op de salontafel. Daardoor las ik ook mijn eerste MO*artikel. Als ik het me goed herinner, ging dat over grondstoffen en de mijnbouw in Zuid-Amerika. En hoe die grondstoffen bij ons in de industrie gebruikt worden.

Ik ben proMO*

 

Steun ons unieke non-profit mediaproject en word proMO*.

Je ontvangt ons magazine en geniet van een pak andere voordelen

Je maakt MO* mee mogelijk en steunt ons in onze missie.

Voor € 4,60/maand of € 60/jaar.

Ik word proMO*

Vandaag heb ik me, net als mijn ouders, een abonnement aangeschaft en ben ik proMO*. Waarom? Omdat het zeker de moeite waard is.

Welke journalistieke verhalen vindt u belangrijk?

Jonas Geirnaert: We leven meer dan ooit in een complexe wereld die enorm geglobaliseerd is. Daarom vind ik het belangrijk dat er journalistiek bestaat die verder kijkt dan onze eigen landsgrenzen. Uiteraard is het ook belangrijk om de actualiteit van België en Europa te volgen. We mogen daar alleen niet bij vergeten dat wij geen eiland zijn, we zijn onlosmakelijk verbonden met andere landen en continenten.

‘We mogen niet vergeten dat wij geen eiland zijn, we zijn onlosmakelijk verbonden met andere landen en continenten.’

Jammer genoeg mis ik vaak het internationale perspectief bij andere degelijke en kwaliteitsvolle nieuwsmedia. Zelfs als het aan bod komt, is het vaak oppervlakkig. Dat is een gemis waar MO* gelukkig wel aan tegemoetkomt.

De journalisten van MO* werken als de witte bloedcellen in onze samenleving, ze beschermen ons tegen virussen. Tegen ongewenste indringers, zoals halve waarheden, die zich in onze hersenen willen nestelen. Goede journalistiek werkt als een medicijn, dat ons behoedt tegen nepnieuws of het uitspelen van bevolkingsgroepen tegen elkaar. Het helpt om de wereld rondom ons beter te begrijpen.

Voor welke thema’s in MO* heeft u specifieke interesse?

Jonas Geirnaert: Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat er maar weinig thema’s zijn die me niet interesseren (lacht). Ik ben sowieso — zoals zovelen — geboeid door het klimaat en de gigantische crisis die ons te wachten staat. Ik vind het belangrijk om over het milieu ook een internationaal perspectief voorgeschoteld te krijgen.

Een ander thema dat mij enorm boeit is het economische systeem en hoe alles met elkaar verweven is. En hoe mensen in andere continenten opkomen voor hun basisrechten, en welke gevolgen ze dragen van wat op politiek niveau over hen wordt beslist.

Waarom mag MO* niet achter een betaalmuur verdwijnen?

Jonas Geirnaert: Dat vind ik een moeilijke kwestie, het is een evenwicht. Ik werk zelf al een tijd voor het magazine Humo aan een humoristische rubriek. Ik heb zelf ook gezien hoe moeilijk het vandaag is voor veel mediakanalen om financieel het hoofd boven water te houden op. Veel kranten en magazines zien hun aantal abonnees dalen. Gratis nieuwsartikelen aanbieden is voor veel mediabedrijven niet houdbaar en onrealistisch.

‘Het is juist een meerwaarde om in contact te komen met andere perspectieven en meningen.’

Aan de andere kant is er wel iets te zeggen voor de laagdrempeligheid van goede journalistiek. Als alleen burgers die het zich kunnen permitteren om een abonnement te betalen een toegangsticket hebben tot degelijke journalistiek, is er een groot probleem. Het is belangrijk om die drempel zo laag mogelijk te houden.

Waarom heeft u besloten om proMO*ambassadeur te worden?

Jonas Geirnaert: Toen de redactie van MO* me die vraag stelde, heb ik niet lang getwijfeld. Dat wil niet zeggen dat ik akkoord ga met elke analyse en opiniestuk, maar dat maakt voor mij niet uit. Het is juist een meerwaarde om in contact te komen met andere perspectieven en meningen. Dat maakt me alleen maar tot een kritischer mens. Als ik dat mee kan ondersteunen, zodat andere mensen ook de weg naar MO* vinden, ben ik alleen maar blij.

Word net als Jonas Geirnaert proMO* voor slechts 4,60 euro per maand of 60 euro per jaar: www.mo.be/promo

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.