Fietsen is gezonder, zelfs in luchtvervuiling

Fietsen en wandelen zijn beter voor de gezondheid dan autorijden, zelfs in steden met heel wat luchtvervuiling. Dat is de opmerkelijke conclusie van onderzoek aan de Britse universiteiten van Cambridge en East Anglia. 

  • ProfDEH (CC by-sa 3.0) Volledig uitgedoste fietser (met masker tegen luchtvervuiling) in Londen.‘Zelfs in Delhi, een van de meest vervuilde steden in de wereld, zouden mensen meer dan vijf uur per week moeten fietsen vooraleer de risico's groter worden dan de gezondheidsvoordelen.’ ProfDEH (CC by-sa 3.0)

Dat regelmatige lichaamsbeweging de kans op gezondheidsaandoeningen als diabetes, hartfalen en verschillende kankers vermindert, is geweten. Kiezen voor een actieve reismethode in de stad, zoals wandelen en fietsen, is dus een goede manier om regelmatig te bewegen en gezonder te zijn. Maar er heerst ook bezorgdheid over de blootstelling van zwakke weggebruikers aan de luchtvervuiling uit onder meer het autoverkeer in de stad.

Nu zijn onderzoekers van het Centre for Diet and Activity Research (CEDAR), een samenwerkingsverband tussen de universiteiten van Cambridge en East Anglia, tot de conclusie gekomen dat fietsen en wandelen gezonder blijven, zelfs bij hoge concentraties van luchtvervuiling. Ze gebruikten daarvoor een computermodel dat verschillende soorten reismethodes vergeleek met gegevens over de luchtvervuiling in locaties over de hele wereld. De resultaten werden gepubliceerd in het vaktijdschrift Preventive Medicine.

1 procent

In het overgrote deel van de steden in de wereld weegt de luchtvervuiling niet op tegen de gezondheidsvoordelen van een actieve verplaatsing, stelt de studie. Amper 1 procent van de steden in de luchtvervuilingsindex van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is zo vervuild dat het onverstandig is om er meer dan een half uur te fietsen per dag.

‘Ons model toont aan dat in Londen bijvoorbeeld de voordelen van een actieve reismethode altijd opwegen tegen de risico’s’

‘Ons model toont aan dat in Londen bijvoorbeeld de voordelen van een actieve reismethode altijd opwegen tegen de risico’s’, zegt Marko Tainio van de afdeling Epidemiologie aan de Universiteit van Cambridge. ‘Zelfs in Delhi, een van de meest vervuilde steden in de wereld, zouden mensen meer dan vijf uur per week moeten fietsen vooraleer de risico’s groter worden dan de gezondheidsvoordelen.’

Volgens medeauteur James Woodcock mogen de resultaten geen vrijgeleide zijn om luchtvervuiling te tolereren, integendeel. ‘De resultaten bieden net meer steun voor investeringen in infrastructuur die mensen uit hun auto’s haalt en ze doet wandelen of fietsen’, zegt hij. ‘Zo verminder je de vervuiling en verhoog je tegelijk de fysieke activiteit.’

study, published in Preventive Medicine,
study, published in Preventive Medicine,
study, published in Preventive Medicine,
study, published in Preventive Medicine,

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.