Frankrijk investeert 2 miljard om mensen op de fiets te krijgen
Frankrijk pompt de komende vier jaar 2 miljard euro in fietsinfrastructuur en bewustwording om het gebruik van de fiets te stimuleren. Dat past in een langetermijnstrategie om van Frankrijk een echt ‘fietsland’ te maken.
Het geld zal onder meer gaan naar nieuwe of verbeterde fietspaden, extra parkeercapaciteit voor fietsers en financiële prikkels of steun bij de aankoop van (elektrische) fietsen.
‘We willen 1,4 miljoen fietsen assembleren in Frankrijk tegen 2027 en 2 miljoen fietsen tegen 2030.’
Elisabeth Borne (Franse premier)
Onder het fameuze ‘Plan Vélo’ zijn er sinds 2017 al meer dan 17.000 kilometer aan fietspaden bijgekomen. Dit jaar zijn er ook al meer dan 200 miljoen euro aan bijkomende investeringen gepland in fietsinfrastructuur.
100.000 kilometer fietspaden
Afgelopen vrijdag, na een vergadering tussen verschillende bevoegde ministeries, maakte de Franse regering bekend dat ze tot en met 2027 minstens 250 miljoen euro per jaar zal vrijmaken ‘om de ontwikkeling van fietsvoorzieningen in heel Frankrijk te versnellen’.
Volgens het plan moeten er tegen dan zo’n 80.000 kilometer aan veilige fietspaden liggen in Frankrijk, tegenover 57.000 momenteel. Tegen 2030 willen onze zuiderburen 100.000 kilometer bereiken.
De rest van het geld zal de overheid gebruiken voor sensibilisering en opleidingen, onder meer via het onderwijs, en om de productie van tweewielers in Frankrijk zelf te bevorderen. ‘We willen 1,4 miljoen fietsen assembleren in Frankrijk tegen 2027 en 2 miljoen fietsen tegen 2030’, aldus premier Borne in het voorwoord van het Plan Vélo.
Daarnaast wordt ook het verkeersreglement aangepast om het makkelijker te maken voor fietsers om zich snel te verplaatsen. Zo zullen verkeerslichten bijgesteld worden om fietsers in staat te stellen om op kruispunten voldoende snelheid te maken voordat andere voertuigen vertrekken.
Achterstand inhalen
De Franse fietsersbond FUB verwelkomt het initiatief maar maakt enkele kanttekeningen. Zo zijn de aangekondigde investeringen volgens de organisatie ‘nodig om de onderontwikkelde fietsinfrastructuur in Frankrijk te compenseren’. Om de hegemonie van de auto daadwerkelijk te doorbreken ten voordele van de fiets, is er volgens de FUB wel nog 1 miljard euro extra nodig.
Daarnaast roept de organisatie de beleidsmakers op om bij de planning van nieuwe fietspaden de expertise van lokale verenigingen te benutten, om zo in te spelen op de plaatselijke behoeften. Verder moet er nog meer ingezet worden op veilig leren fietsen op school ‘zodat fietsen fundamentele kennis wordt’, aldus de FUB.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Reportage
-
Nieuws
-
Analyse
-
Column
-
Interview