Kwart Europeanen wil minder vlees eten

  • Baijg (CC BY-ND 2.0) Baijg (CC BY-ND 2.0)

Een kwart van de Europeanen verwacht over vijf jaar minder vlees te eten. Belgen doen dat met name uit gezondheidsoverwegingen terwijl Nederlanders de impact van de vleesindustrie op het milieu als belangrijkste drijfveer noemen. Voor Duitsers is dierenwelzijn de belangrijkste reden om vlees vaker te vervangen door een plantaardig alternatief.

Volgens het rapport The protein shift: will Europeans change their diet?, uitgevoerd in opdracht van de bank ING, staat de dominante positie van dierlijke eiwitten zoals vlees, vis, zuivel en eieren nadrukkelijk ter discussie in het westerse dieet.

Kaas favoriet van Europa

Gemiddeld 27 procent van de Europese consumenten geeft aan dat ze de komende vijf jaar verwachten hun vleesverbruik te verminderen. In België is dat zelfs 34 procent van de consumenten, in Italië 31 procent, Duitsland 25 procent en Nederland 23 procent. De Luxemburgers denken het vaakst dat ze binnen vijf jaar minder vlees zullen eten (38 procent), de Britten het minst (15 procent).

Gemiddeld zou dat betekenen dat de vleesconsumptie binnen vijf jaar met 3,4 procent zal dalen per hoofd van de Europese bevolking.

Mocht een welbepaald dierlijk product niet langer beschikbaar zijn is het vooral kaas dat het hardst zal worden gemist in Europa (20 procent), gevolgd door kip (17 procent) en melk (14 procent). Lamsvlees zou slechts door 2 procent van de Europeanen hard worden gemist.

Insecten (nog) een brug te ver

‘Voedingsbedrijven moeten er rekening mee houden dat door toedoen van overheidsbeleid en innovaties de verhouding tussen consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten tegen 2025 verschuift van 60-40 naar 50-50’, stelt het rapport.

De prijs, het feit dat plantaardige alternatieven gezond zijn en het gebruiksgemak van de vleesvervangers zijn troeven waarmee consumenten overtuigd kunnen worden om vaker voor deze producten te kiezen.

Alternatieven voor vlees en zuivel zijn volgens de onderzoekers aan een opmars bezig. Alleen al in de VS wisten fabrikanten voor meer dan 500 miljoen dollar op te halen voor de ontwikkeling van plantaardige producten op basis van soja, tarwe of erwten. De prijs, het feit dat plantaardige alternatieven gezond zijn en het gebruiksgemak van de vleesvervangers zijn troeven waarmee consumenten overtuigd kunnen worden om vaker voor deze producten te kiezen.

Sommige eiwitbronnen lijken daarbij vooralsnog een brug te ver. Een hamburger op basis van algen staat slechts bij 1 op 10 consumenten regelmatig op het menu (10 procent). Een hamburger gemaakt van insecten kan slechts 8 procent overtuigen. 71 procent van de respondenten denkt dat ze nooit zeewier, algen of insecten als vervanger voor vlees zullen eten.

De redenen waarom mensen bereid zijn om minder vlees te eten verschillen per land. In België is dat het vaakst uit een bezorgdheid voor de eigen gezondheid, in Duitsland om redenen van dierenwelzijn. Voor Nederlanders is de milieu-impact van dierlijke eiwitten de belangrijke drijfveer.

Gemiddeld genomen is voor Europeanen gezondheid de voornaamste reden om minder dierlijke eiwitten te consumeren.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.