Meeste "natuurlijke" producten in VS bevatten ggo's
De meeste producten die in de Verenigde Staten worden verkocht onder de noemer ‘natuurlijk’, bevatten genetisch gemanipuleerde ingrediënten, blijkt uit deze week gepubliceerd rapport van de Amerikaanse Consumentenbond.
De consumentenorganisatie testte meer dan tachtig producten die mais en soja bevatten. Producten met het label ‘geen ggo’s en ‘biologisch’ bleken inderdaad vrij van genetisch veranderde maïs en soja. Maar vrijwel alle producten met het label ‘natuurlijk’ bleken wel ggo’s te bevatten. De consumentenbond noemt het label ‘natuurlijk’ daarom misleidend.
De bond mengt zich met het rapport in een de discussie die momenteel in verschillende Amerikaanse staten speelt over het labelen van producten die ggo’s bevatten. Inwoners van Oregon en Colorado mogen zich hier in november over uitspreken. Voorstanders van de etikettering vinden dat consumenten het recht hebben te weten wat er in hun voedsel zit, tegenstanders wijzen op de hoge kosten, die zullen worden doorberekend aan de consument.
Onwerkbare situatie
Eerder mislukten initiatieven om ggo-labels op producten te krijgen in andere staten, zoals Washington en Californië. Vermont is nog verwikkeld in een juridische strijd over een dit jaar genomen besluit etikettering te verplichten. De Grocery Manufacturers Association, die meer dan driehonderd voedselbedrijven vertegenwoordigt, stelde in een verklaring naar aanleiding van de situatie in Vermont te vrezen dat elke staat straks zijn eigen regelgeving heeft, waardoor een onwerkbare situatie ontstaat.
De belangenorganisatie van de voedselindustrie wil dat de overheid het label ‘natuurlijk’ beter definieert en duidelijk maakt dat deze producten genetisch gemanipuleerde ingrediënten bevatten.
Monsanto
Monsanto heeft in Oregon 1,5 miljoen dollar uitgetrokken om ggo-labels op producten te voorkomen.
Biotechbedrijf Monsanto, de belangrijkste producent van genetisch veranderde zaden, heeft er in Oregon 1,5 miljoen dollar voor uitgetrokken om ggo-labels op producten te voorkomen. Dat geld ging naar groepen die actie voeren tegen de etikettering. Ook andere bedrijven dragen bij aan de tegencampagne, waaronder conflakesfabrikant Kellogg met 250.000 dollar.
Een soortgelijke campagne in Colorado kreeg 4,7 miljoen dollar van Monsanto en meer dan een 1 miljoen dollar van Pepsico, volgens de publieke radio in Colorado (CPR). De campagnebijdragen zijn gemeld bij het Bureau van de Staatssecretaris, het hoogste administratieve overheidsorgaan op deelstaatniveau.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Interview
-
Commentaar
-
Nieuws
-
Analyse
-
Nieuws