Reductiedoelstelling mag van 45 naar 65 procent tegen 2030

Multinationals vragen zelf om strengere EU-normen voor vrachtwagens

PickPik

De EU mag nog strengere uitstootnormen opleggen voor vrachtwagens, vinden een aantal grote bedrijven.

Grote bedrijven als Nike, Heineken en PepsiCo dringen bij de EU aan op strengere uitstootnormen voor vrachtwagens. Schoner transport is essentieel om hun uitstoot van hun producten verlagen, zeggen de bedrijven.

De Europese Commissie stelt een reductiedoelstelling van 45 procent voor tegen 2030 en wil die optrekken tot 90 procent in 2040. Maar de grote fabrikanten van vrachtwagens doen het vrijwillig al beter, zeggen meer dan veertig grote bedrijven in een open brief. Alleen al om de wetgeving in lijn te brengen met die vrijwillige toezeggingen kan de lat op 65 procent vermindering tegen 2030, zeggen ze.

Bij de ondertekenaars zijn ook Colruyt Groep, Nestlé en transportbedrijven als Maersk en DFDS. 

Cruciaal

De bedrijven wijzen er op dat ze zichzelf ambitieuze doelstellingen hebben gesteld om hun producten klimaatvriendelijker te maken en dat schoon transport daarvoor cruciaal is. 

‘We dringen er bij beleidsmakers in Brussel op aan om ambitieuzere CO2-normen voor vrachtwagens vast te stellen.’

‘PepsiCo’s ambitie om de uitstoot tegen 2030 met ten minste 40 procent te verminderen en tegen 2040 netto-nul te worden, hangt grotendeels af van de koolstofarme inspanningen van onze partners in de waardeketen, waaronder logistieke partners’, zegt Archana Jagannathan, hoofd Duurzaamheid bij de frisdrankproducent.  

‘Daarom is de transitie naar een betaalbaar en uitstootvrij goederenverkeer in Europa onze gedeelde verantwoordelijkheid. We dringen er bij beleidsmakers in Brussel op aan om ambitieuzere CO2-normen voor vrachtwagens vast te stellen. Dat is niet alleen een cruciale stap om de klimaatneutraliteitsdoelstellingen van de EU te bereiken, maar ook een strategische stap voor het succes van onze industrie.’

Achttien jaar

De bedrijven vragen van de EU ook een duidelijke datum waarop geen vervuilende vrachtwagens meer mogen worden verkocht. Gezien een gemiddelde vrachtwagen in de EU achttien jaar rondrijdt, is het van groot belang dat die datum snel wordt bepaald. En tot slot moet die doelstelling voor alle types gelden, zonder uitzonderingen zoals nu nog het geval is voor vuilnis- of bouwtrucks. 

‘Het is in het belang van ons allemaal om eerder aan te dringen op meer uitstootvrije vrachtwagens op de weg, en op duidelijke intenties met betrekking tot zowel vrachtwagens als infrastructuur’, zegt Sophie-Kim Chapman van DFDS.  ‘Hierdoor zullen we sneller emissiereducties en kostenpariteit met diesel bereiken, en het stelt transporteurs zoals ons in staat om met meer vertrouwen vooruit te plannen.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.