Nieuws in de Klas wil 200.000 leerlingen vaardig maken om vandaag met media om te gaan

Jongeren moeten leren wanneer nieuws betrouwbaar is, vindt minister van Media, Sven Gatz. Daarom ondersteunt hij het project Nieuws in de Klas. Vanaf dit jaar worden ook nieuwssites zoals MO.be opgenomen in het aanbod, dat bijna 8000 klassen zal bereiken.

Mediawijs

Leerlingen van Sint-Guido-Instituut in Anderlecht waren op de persconferentie en maakten meteen hun eerste krantenpagina (in Metro)

Vijftien jaar geleden startte het project Kranten in de Klas, een samenwerking van de verschillende krantenuitgevers met steun van de overheid, om leerlingen van lager en secundair onderwijs vertrouwd te maken met de krant als nieuwsmedium. In 2016 namen bijna 6000 klassen deel aan dat project, waardoor zo’n 150.000 leerlingen bereikt werden.  Vlaams minister van Media Sven Gatz lanceerde gisteren de opvolger van KiK dat voortaan Nieuws in de Klas zal heten. De vernieuwing zit in het uitdrukkelijk opentrekken van de nieuwsbronnen die deelnemen aan het project aangezien ‘de digitale omgeving de plek is waar jongeren nieuws tegenkomen, en ze dus ook niet alleen met kranten, maar ook met magazines en onafhankelijke nieuwssites moeten leren omgaan’, aldus Gatz.

Gatz: ‘De digitale omgeving de plek is waar jongeren nieuws tegenkomen, en dus moeten ze ook met nieuwssites leren omgaan’

Nieuws in de Klas is vanaf dit jaar dus een samenwerking tussen Mediawijs, Vlaamse Nieuwsmedia, The Ppress en Media.21. Naast de zeven papieren en online kranten bevat het nieuwspakket voor het eerst ook een exemplaar van Humo, Knack en Metro en thematische dossiers van onafhankelijke nieuwssites (Apache, Charlie Magazine, DeWereldMorgen.be, Doorbraak.be, MO*/MO.be, Newsmonkey, Rekto:Verso en StampMedia).

Sven Gatz: ‘Ik wil zo veel mogelijk Vlaamse en Brusselse scholen bereiken met Nieuws in de Klas, zodat leerlingen op een educatieve manier kennis kunnen maken met de verschillende soorten nieuwsbronnen. Dit jaar bereikt het project ongeveer 7865 klassen. Het project helpt kinderen kritisch omgaan met nieuws, om beter geïnformeerd te worden, nieuws kritisch te bekijken en zich over maatschappelijke kwesties een beter gefundeerde mening te vormen.’

De minister werd daarin bijgetreden door Gie Goris, hoofdredacteur van MO* en voorzitter van Media.21: ‘De keuze om Kranten in de Klas om te bouwen tot Nieuws in de Klas is even onvermijdelijk als hoognodig. De fundamentele reden om vanuit de overheid dit programma te steunen, is het versterken van de mediawijsheid en -vaardigheid bij jongeren. Persoonlijk vind ik dat die opdracht vandaag zo essentieel is voor de burgerschapsvorming en de menselijke ontwikkeling van de leerlingen, dat het tot het verplichte curriculum zou moeten behoren. Maar het opzet om gemotiveerde leerkrachten extra te stimuleren bij het werken rond de verschillende nieuwsbronnen en hun diverse perspectieven en profielen, verdient alvast alle waardering. Als onafhankelijke nieuwssites willen we er alles aan doen om de jongeren wegwijs te maken in het digitale nieuwsuniversum dat hun universum is, en waarin sociale media en mobiel gebruik de standaard zijn.’

‘Als onafhankelijke nieuwssites willen we er alles aan doen om de jongeren wegwijs te maken in het digitale nieuwsuniversum dat hun universum is, en waarin sociale media en mobiel gebruik de standaard zijn.’

Ook Veerle Marckx van de Vlaamse Nieuwsmedia, de associatie van de Vlaamse krantenuitgevers, benadrukte het belang van het feit dat het project elk jaar uitgebreid en vernieuwd wordt met relevante nieuwsbronnen. En Marc Dupain van Ppress is erg tevreden dat er voortaan ook aandacht is voor magazines, omdat er zo meer aandacht komt ‘voor meer achtergrond en duiding om zo de gebeurtenissen beter te leren begrijpen’.

De bijna 5933 deelnemende klassen, met 155.000 leerlingen, kregen vorig schooljaar in totaal meer dan 900.000 papieren en 48.000 digitale kranten. Nieuws in de Klas voorziet ook aangepast lesmateriaal, zoals de tool “Iedereen Journalist”, waar theorie en praktijk samenkomen in verschillende video’s met zes journalisten. Het project introduceert leerlingen in het nieuwsmedialandschap en de wondere wereld van de journalistiek. Scholen kunnen een aanvraag indienen via www.nieuwsindeklas.be.

Naar aanleiding van de lancering van Nieuws in de Klas hebben leerlingen van het 5e en 6e middelbaar van het Sint-Guido-Instituut gisteren een pagina voor de Metro van vandaag gemaakt. Daarin zegt minister Gatz dat ‘jongeren moeten leren wanneer nieuws betrouwbaar is en waarom’. Minister Gatz trekt voor het project 1 miljoen euro uit.

LEES OOK

CC Rasande Tyskar (CC BY-NC 2.0)
De uitgever van onder andere De Standaard, het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, het Belang van Limburg, Telegraaf en NRC Handelsblad krijgt van de Vlaamse regering 910.000 euro om zich voor te bere
Voor ons nieuw ledenwervingsproject zijn wij op zoek naar enkele enthousiaste vrijwilligers die MO* samen met ons communicatieteam willen promoten op enkele evenementen gedurende november en d
© Bunderachiv (CC0)
In het voorbije jaar zijn de herinneringen van oostfronters weer een stuk aanvaardbaarder gemaakt voor het brede publiek.
Wij zijn op zoek naar een enthousiaste en gemotiveerde communicatiemedewerker die ons nog dit najaar kan helpen om een ledenwervingsproject op poten te zetten.

Meest recent van Kilian de Jager

UN Photo/Cia Pak (CC BY-NC-ND 2.0)
Twaalf initiatieven dingen mee naar Grote Prijs Toekomstige Generaties
Op 16 november wordt in Brussel voor de tiende keer de Grote prijs Toekomstige Generaties uitgereikt. Twaalf finalisten maken kans op de prijs.
Tine Hens ontvangt persprijs duurzame ontwikkeling voor MO*dossier
Vandaag reikte de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO) de “FRDO Persprijs Duurzame Ontwikkeling” uit.
Nieuwjaarsbrief aan mijn vrouw (en haar collega’s leerkrachten NT2)
Dag liefste schat. Je kent me, ik ben geen veelschrijver. Deze nieuwjaarsbrief is dan ook geen ellenlang epistel. Ik vond dat ik mijn brief aan jou moest richten. Waarom, vraag je me? Eenvoudig.
De 5 columns van 2015 die u moet gelezen hebben
Drie keer per week zorgen de columnisten van MO* voor vertraging, reflectie en bezinning op het wereldwijde web.