'Elektrische auto cruciaal om klimaat te redden'

Zonder snelle en grootschalige opmars van elektrische personenauto’s kan de transportsector zijn uitstoot niet voldoende verminderen om de doelstellingen van het klimaatakkoord in Parijs te halen. Ook de stroom waarmee de auto’s worden opgeladen, moet klimaatneutraal zijn. Dat is de conclusie van een studie door Climate Action Tracker (CAT).
 

  • Car leasing made simple (CC BY 2.0) Er zijn drastische veranderingen nodig in de transportsector Car leasing made simple (CC BY 2.0)

Uit de analyse blijkt dat, om de klimaatverandering onder de 2 graden Celsius te houden, de emissienormen voor nieuwe auto’s dubbel zo streng moeten worden tegen 2030 en twintig jaar later de helft van de nieuwe auto’s elektrisch moet zijn.

Maar de meeste wetenschappers zijn het erover eens dat de opwarming onder 1,5 graden gehouden moet worden om de ergste gevolgen te vermijden. De internationale gemeenschap nam zich op de klimaattop in Parijs dan ook voor om de klimaatverandering zo dicht mogelijk bij die drempel te houden.

In dat strengere scenario moeten de veranderingen in de transportsector veel sneller gebeuren, stelt de studie. In 2050 al mogen dan helemaal geen conventionele auto’s meer rondrijden, en gezien auto’s zo’n vijftien jaar gebruikt worden, moeten dus de laatste exemplaren verkocht zijn voor 2035.

Grootschalige verschuiving

‘Strengere uitstootregels kunnen de transportsector maar tot een bepaald punt brengen’, zegt Markus Hagemann van de denktank NewClimate Institute, die meewerkte aan de studie. ‘Het is duidelijk dat, om de doelstelling van 1,5 graden te halen, de wereld een grootschalige verschuiving moet maken naar voertuigen zonder uitstoot.’

‘Het is duidelijk dat, om de doelstelling van 1,5 graden te halen, de wereld een grootschalige verschuiving moet maken naar voertuigen zonder uitstoot.’

Medeauteur Yvonne Deng van onderzoeksbureau Ecofys is het daarmee eens.

‘Naast broodnodige veranderingen in ons transportgedrag heeft de sector geen andere mogelijkheid dan te kiezen voor voertuigen zonder uitstoot. In het geval van elektrische voertuigen betekent dat ook dat ze opgeladen moeten worden met hernieuwbare energie.’

Maar zelfs 2035 kan mogelijk te laat zijn, waarschuwen de auteurs. H

oe vroeger het transportsysteem klimaatneutraal wordt, hoe minder de wereld afhankelijk is van negatieve emissiesystemen, die nog op grote schaal hun nut moeten bewijzen.

Goedkoper

Vandaag maakt de elektrische auto nog maar 1 procent uit van het wagenpark, maar de opmars kan veel sneller gaan dan verwacht. Eerder dit jaar stelden analisten van het gerenommeerde bureau Bloomberg New Energy Finance dat elektrische auto’s al in 2022 de goedkoopste optie kunnen worden, zelfs zonder subsidies van de overheid.

Elektrische auto’s kunnen al in 2022 de goedkoopste optie worden, zelfs zonder subsidies van de overheid.

Tegen 2040 zal volgens Bloomberg meer dan een derde van alle nieuwe wagens die wereldwijd verkocht worden elektrisch zijn, goed voor 41 miljoen auto’s per jaar. Als ze ook doorbreken in de voertuigenparken van bedrijven, kan dat aandeel zelfs stijgen tot de helft.

De studie ziet na 2030 ook de verkoop van hybride-wagens terugvallen, naarmate de elektrische voertuigen nog goedkoper worden.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.