Transitie naar duurzame mobiliteit is mogelijk

‘Wagenpark zonder uitstoot mogelijk tegen 2050’

Nerijus jakimavičius / Pixabay

Klimaatneutrale mobiliteit is nog steeds haalbaar tegen 2050, blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau BloombergNEF (BNEF). De laatste auto met een verbrandingsmotor moet dan wel uiterlijk tegen 2038 verkocht worden. 

Om de mobiliteit klimaatneutraal te maken moet het wagenpark tegen 2030 voor 61 procent elektrisch zijn, voor 93 procent tegen 2035 en vanaf 2038 mag er geen enkele wagen meer verkocht worden die op fossiele brandstoffen (benzine, diesel of gas) rijdt.

Het jaarlijkse rapport van BNEF, Long-Term Electric Vehicle Outlook, schetst een beeld dat vergelijkbaar is met andere klimaatplannen: de transitie naar een duurzame toekomst is mogelijk, maar overheden moeten wel dringend in actie schieten en strenge regels formuleren.

Elektrische scooter hype in Azië

‘Het kader om op koers te blijven en een netto-nuluitstoot voor het wegvervoer in 2050 te bereiken, is er nog steeds, al is het nipt’, zegt Aleksandra O’Donovan, hoofd elektrische voertuigen bij BNEF. ‘Er is de komende jaren een stevige duw nodig van overheden, autofabrikanten, leveranciers van onderdelen en aanbieders van laadinfrastructuur.’

‘Er is de komende jaren een stevige duw nodig van overheden, autofabrikanten, leveranciers van onderdelen en aanbieders van laadinfrastructuur.’

Bepaalde sectoren zitten al op koers. Zo winnen elektrische tweewielers steeds meer aan populariteit en busbedrijven hebben de afgelopen jaren grote stappen gemaakt in het rijden op elektriciteit of waterstof. Vooral in Azië, waar de elektrische scooter erg geliefd is, levert dat heel wat milieuwinst op.

Met name in het segment van de lichte en zwaardere commerciële wagens is er nog veel werk te verzetten om klimaatneutraliteit tegen 2050 te halen, stelt BNEF. 

‘Elektrische voertuigen zijn een krachtig instrument om de wereldwijde CO2-uitstoot van de transportsector te verminderen’, zegt hoofdauteur Colin McKerracher. ‘Er zijn zeer positieve signalen dat de markt de goede kant opgaat, maar er is meer actie nodig, vooral als het gaat om zware vrachtwagens.’

Volgens hem is het de taak van ontwikkelde landen en multilaterale instellingen om investeringen in elektrische voertuigen en de aanleg van laadinfrastructuur op te nemen in de internationale plannen voor klimaatfinanciering.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.