WHO wil stop op ongezonde reclame voor kinderen

Kinderen moeten beschermd worden tegen de geavanceerde digitale marketingtechnieken die bedrijven gebruiken om ongezond voedsel te promoten. Dat stelt de WHO-Europa op grond van een uitgebreid onderzoek.

  • Michel Bish CC BY-NC-ND 2.0 Michel Bish CC BY-NC-ND 2.0

De Wereldgezondheidsorganisatie noemt als voorbeeld onder meer een partnerschap tussen McDonalds in Japan en Pokémon Go, waarbij de fastfood-restaurants belangrijke game-locaties werden.

In het vandaag (vrijdag) verschenen rapport over het aanpakken van kindgerichte voedselmarketing in een digitale wereld  roepen de onderzoekers Europese overheden op tot onmiddellijke actie.

‘Onze regeringen hebben preventie van obesitas bij kinderen tot prioriteit verheven. Tegelijkertijd zien we dat kinderen blootgesteld worden aan talloze verborgen digitale marketingtechnieken om voedsel te promoten met veel vet, suiker of zout’, zegt Zsuzsanna Jakab, directeur bij de WHO Europa.

Ouders zijn zich volgens haar niet altijd bewust van de schadelijke gevolgen van deze digitale reclame. ‘Het is de verantwoordelijkheid van beleidsmakers om deze nieuwe dreiging te herkennen en snel te handelen.’

Advergames

Effectieve regulering op het gebied van digitale reclame bestaat in veel landen nog niet.

Daardoor worden kinderen steeds vaker blootgesteld aan specifiek op hen toegesneden marketing, bijvoorbeeld via sociale media en zogenaamde advergames, waarbij geadverteerd wordt in computerspelletjes.

Informatie over de locatie van een gebruiker van een mobiel apparaat, leiden tot advertenties die hem of haar aanmoedigen bij een restaurant in de buurt binnen te lopen en iets te kopen.

‘Ouders zien vaak niet dezelfde advertenties, of houden zich niet bezig met de online activiteiten van hun kinderen. Daardoor onderschatten ze het probleem meestal’, zegt de WHO.

Digitale platformen verzamelen veel informatie over gebruikers en stemmen de reclame af op de individuele gebruiker.

Zo kan informatie over de locatie van een gebruiker van een mobiel apparaat, leiden tot advertenties die hem of haar aanmoedigen bij een restaurant in de buurt binnen te lopen en iets te kopen.

‘Naar schatting heeft 25 procent van de kinderen in Europa in de schoolgaande leeftijd overgewicht.

Dat voorspelt weinig goeds voor de toekomst, aangezien overgewicht een belangrijke oorzaak is van hart- en vaatziekten, kanker en diabetes’, zegt Gauden Galea, directeur van de afdeling Niet-overdraagbare Ziekten en Gezondheidspromotie bij de WHO in Europa.

De WHO wil dat er niet alleen regels komen die kinderen beschermen tegen digitale marketing van ongezond voedsel, maar tegen alle soorten reclame op dit gebied.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.