Nieuwe auto's stoten nog te veel uit
Nieuwe wagens op de Belgische markt stoten nog te veel uit, de verbetering van de milieuprestaties verloopt veel te traag. Dat blijkt uit marktonderzoek van het Wereldnatuurfonds (WWF) op basis van cijfers van het Vlaams Instituut voor Technologische Ontwikkeling (VITO).
Wereldnatuurfonds . 23 januari 2010
WWF heeft 6 categorieën van wagens onderzocht, gaande van mini’s tot monovolumes, en stelt vast dat de ecoscore van de milieuvriendelijkste wagens slechts met 1 tot 3% is gestegen en de CO2-uitstoot slechts met 3 tot 11% is gedaald gedurende de voorbije twee jaren.
‘De wagens op onze Belgische wegen worden properder, maar het gaat veel te traag om een trendbreuk te realiseren en de stijging van het aantal kilometers en het aantal wagens te compenseren,’ oordeelt Sam Van den plas, klimaatspecialist van WWF-België.
‘De klimaatinspanningen van andere sectoren worden tenietgedaan door het steeds toenemend aantal wagens op onze wegen en het feit dat we allemaal meer en meer kilometers rijden. De CO2-uitstoot van de transportsector is maar liefst met een derde gestegen sinds 1990.’
‘De automobielsector moet naar de toekomst kijken en er nu werk van maken maken. In plaats van groene prototypes op het Autosalon te tonen moet men ervoor te zorgen dat deze modellen ook in de praktijk beschikbaar zijn en aan de man gebracht worden,’ vindt Van den plas.
‘Tegelijkertijd moet de overheid een steuntje in de rug geven door het fiscale kader, vooral voor bedrijfswagens, te focussen op de milieuvriendelijkste modellen. Het gebruik van vervuilende wagens tijdens spitsuren of in een stedelijke omgeving moet ontmoedigd worden door de invoering van een slimme kilometerheffing.’
Het onderzoek werd gevoerd op basis van de website Topten.be, een initiatief van WWF, dat de milieuvriendelijkste producten voor verschillende categorieën toont, zoals huishoudtoestellen, kantoormateriaal, groene stroom en wagens.
De selectie van de milieuvriendelijkste wagens gebeurt sinds januari 2008 met gegevens van het VITO, en het belangrijkste criterium is de ecoscore. Hoe hoger de ecoscore, hoe milieuvriendelijker de wagen.
‘De wagens op onze Belgische wegen worden properder, maar het gaat veel te traag om een trendbreuk te realiseren en de stijging van het aantal kilometers en het aantal wagens te compenseren,’ oordeelt Sam Van den plas, klimaatspecialist van WWF-België.
‘De klimaatinspanningen van andere sectoren worden tenietgedaan door het steeds toenemend aantal wagens op onze wegen en het feit dat we allemaal meer en meer kilometers rijden. De CO2-uitstoot van de transportsector is maar liefst met een derde gestegen sinds 1990.’
Prototypes
‘De automobielsector moet naar de toekomst kijken en er nu werk van maken maken. In plaats van groene prototypes op het Autosalon te tonen moet men ervoor te zorgen dat deze modellen ook in de praktijk beschikbaar zijn en aan de man gebracht worden,’ vindt Van den plas.
‘Tegelijkertijd moet de overheid een steuntje in de rug geven door het fiscale kader, vooral voor bedrijfswagens, te focussen op de milieuvriendelijkste modellen. Het gebruik van vervuilende wagens tijdens spitsuren of in een stedelijke omgeving moet ontmoedigd worden door de invoering van een slimme kilometerheffing.’
Milieuvriendelijkste producten
Het onderzoek werd gevoerd op basis van de website Topten.be, een initiatief van WWF, dat de milieuvriendelijkste producten voor verschillende categorieën toont, zoals huishoudtoestellen, kantoormateriaal, groene stroom en wagens.
De selectie van de milieuvriendelijkste wagens gebeurt sinds januari 2008 met gegevens van het VITO, en het belangrijkste criterium is de ecoscore. Hoe hoger de ecoscore, hoe milieuvriendelijker de wagen.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Analyse
-
Column
-
Interview
-
Nieuws
-
Nieuws