Steinerscholen, tikkeltje anders, ook tikkeltje beter?

Steinerscholen doen het altijd een tikkeltje “anders”. Maar als dat betekent dat ze hun leerlingen aanleren om ecologisch te bouwen, dan is “anders” zeker en vast “beter”.

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

Steinerscholen hebben de naam “anders” te zijn. En terecht, zo blijkt uit de ervaring van uw dienaar, die er een oer-Vlaamse katholieke schoolloopbaan heeft opzitten, en wiens zoontje nu – dankzij zijn Steiner-veteraan-vrouw – in een kabouterhuisje in Lier kleuter is. De didactiek, die gaat me voorlopig nog mijn pet te boven, maar de focus op schoonheid en de bijzondere architectuur, daar valt niet naast te kijken.

Echte Steinerhuizen en -gebouwen herken je meteen: bijzondere ramen, lemen muren, groendaken… Het interessante aan de Steinerschool in Lier, is dat ze sinds 2009 een opleiding BSO startte waarin leerlingen wegwijs worden gemaakt in de bouwtechnieken, nodig om een soortgelijk gebouw neer te zetten. En meer!

De richting Duurzaam Wonen (BSO) schoolt studenten in vier clusters, namelijk: houtbewerking, bouw, schilderen en groenbeheer. Met deze opleiding staat de school alleen in het Vlaamse educatieve landschap én daarbuiten en is ze perfect gepositioneerd om een stijgende vraag naar mensen met kennis van ecologisch bouwen te beantwoorden. De alumni van deze richting hebben alvast alles om met een sterk profiel in de arbeidsmarkt te gaan staan.

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

‘Essentieel voor ons is de combinatie van theorie en praktijk,’ zo vertelt Marcus van Besouw, verantwoordelijke voor de stages, docent bedrijfsbeheer en lichamelijke opvoeding en stamvader van de nieuwe richting. ‘Net daarom doceren hier niet enkel leerkrachten. Nee, we trekken ook externen aan om de studenten alles aan te leren. De voormiddagen zijn les, de namiddagen praktijk. We hechten ook een groot belang aan de ontwikkeling van de persoonlijkheid van onze leerlingen: een “can do”-houding met een fikse dosis onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid. Onze studenten moeten klaar zijn om een meerwaarde te bieden op een werf.’

Daar is Yasmine, leerling in de cluster decoratie, het alvast roerend mee eens. ‘Ik kom uit een totaal andere richting maar belandde via-via bij deze Steinerschool. Het viel me meteen op dat het hier gezelliger was, maar tegelijkertijd is zelfdiscipline erg belangrijk. Vroeger was het hier veel meer vrij, maar dat is veranderd. En dat is niet noodzakelijk een slechte zaak.’

Voor Arun, klasgenoot van Yasmine, was het duurzame erg belangrijk. ‘Of ik hier nu later mee in de bouw ga? Geen idee. Maar ik vind het belangrijk dat ik dit kan en het zal me later zeker van pas komen.’

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

© Jonathan Debeer (iso800.be)

 

Hun enthousiasme voor de richting delen Arun en Jasmine met vele andere leerlingen. Op dit moment zitten de vijf klassen van elk 16 leerlingen dan ook vol.

‘Algemeen gesproken is ons doel om een opleiding aan te bieden die de leerlingen probleemoplossend leert denken met een creatieve insteek en een brede visie op mens en ecologie.’

‘We zouden de klassen groter kunnen maken, maar dat doen we bewust niet.’ zegt Eric Jansen, leraar. ‘Duidelijk is wel dat er vraag naar is. Op dit moment zijn er dan ook allerlei plannen om deze opleidingen in andere Steinerscholen te gaan aanbieden. Tegelijkertijd willen we ons aanbod uitbreiden. Zo is er een zusterschool in Gent die een TSO-richting aanbiedt. Dat willen wij hier ook gaan doen.’

‘Algemeen gesproken is ons doel om een opleiding aan te bieden die de leerlingen probleemoplossend leert denken met een creatieve insteek en een brede visie op mens en ecologie,’ zegt Jan Van de Wyngaert, die mee de leerlingen schilderen begeleid.

En ja, de Steinerschool bevestigt hier weer dat ze het “anders” doen dan elders.

Maar sta mij even toe te stellen dat “anders” hier wel degelijk gelijk staat aan “beter”.

Meer info: Steinerschool Lier

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2770   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2770  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.