ZBoard, mijn comments

ZBoard_Electric_Skateboard_in_Hermosa_Beach_1 zboard

De meeste gemotoriseerde skateboards worden ontworpen door gasten die er zelf zo hard mogelijk mee willen gaan. Dat zal voor die nieuwe elektrische varianten niet anders zijn. Koopt er direct helm, moto-handschoenen en kniebeschermers bij zou ik zo zeggen. Ik heb vluchtig de specs van dat ZBoard bekeken, mijn comments_
 
Wielen zien er ok uit, ze noemen ze off road tyres maar echt mud-boarden of mountain-boarden gaat ge daar mee niet kunnen, wel gaan ze goed marcheren op asfalt, beton, lees straat/voetpad. Zeker geen board kiezen met gewone gladde polyurethaan wielen want die zijn veel te hard en dan krijgt ge een soort resonerende trillingen aan hogere snelheden en uw voeten trillen vanonder uzelf weg. Ook nog hoe kleiner en harder het wieltje hoe groter het gevaar voor het almachtige kiezelsteentje!!!

Elektrisch?

Over de elektrische systemen kan ik maar weinig zeggen behalve dan dit, hoe minder bewegende delen hoe beter. Reden_ als er iets breekt is het moeilijk te bestellen, het moet van de States komen en ge moet er lang op wachten, hoe minder onderdelen hoe minder er kapot kan gaan. Een uitneembare extra batterij of twee is ook geen luxe, dan stopt de fun niet plots, niks is frustrerender dan met uw bling toy bij uw vriendjes toekomen, daar het spel helemaal plat rijden en dan te voet naar huis moeten omdat ge een paar uur moet laden en uw moeder kwaad wordt als ge ni voor den donker thuis komt (benzine kunt ge altijd bijtanken, maar bon da’s wel ni echt clean en green). Trouwens. Elektrisch? ->hoe waterproof is dat spel, we wonen in een heel nat land, de meeste van die dingen komen uit California sunshine state.

Sturen

De besturing ziet er wel cool uit met dat vooruit en achteruit leunen, in principe stopt het spel ook als ge eraf valt/springt. Ik heb hier geen enkele ervaring mee en ik weet ook niet of het zo goed werkt als ze beweren, ik zou zeggen_ try before you buy.

Anatomie van sk8board

Wel zie ik hier en daar een beperking maar om die te verduidelijken moet eerst de anatomie van het sk8board in beschouwing worden genomen. Het sk8board is vanaf de dag van zijn ontstaan tot vandaag geëvolueerd naar een haast uniform quasi symmetrisch board waarbij het er niet toe doet of ge vooruit of achteruit rijdt of switch of fakie. Het is aan weerskanten gelijk en dat is belangrijk voor allerlei tricks gaande van op of af een borduurtje springen tot ollies, nollies, wheelies, one-footed nose manuals, 360flips en dergelijke meer. Deze vorm is een vorm die werkt, waarom we vandaag instaat zijn om de tricks te doen die we nu doen is voor 95% te danken aan de vorm van de huidige plank en 5% aan inspiratie. In één adem gezegd, eerst was er gewoon een stuk hout met klei wieltjes, er was de evolutie van de assen, de klei-wielen werden kunststof-wielen, de rollementen werden beter en sneller, er werd geëxperimenteerd met de breedte van de plank, smal was wendbaar breed was stabiel, dan kwam de tail-block om af te remmen, deze evolutie zorgde voor een extra stuurvermogen en de de tails werden omhoog gebouwd, dit zorgde ervoor dat men multiplex ging gebruiken en dat werkte in de hand dat men sterker en lichter ging bouwen, maar ook dat men concaaf kon bouwen en tot slot kreeg de nose dezelfde vorm als de tail. Check www.tranzientskateboards.com/pages/boardinfos.html, de tekening geeft een goed idee van de algemene standaard vorm anno 2012.

De tijdsbalk van gemotoriseerde boards

Mijn oud motoboard (twee-takt, luchtkoeling, 1,5pk, 40-50 km/u) is van de eerste generatie. Er zijn geen tricks mee mogelijk, de motor hangt achteraan in de weg, het is te zwaar om te springen, de wielen waren glad en hard, er is geen concave in de plank gebouwd en het heeft geen remmen(!). Ge kunt alleen rechtdoor gaan en gaaaaaaas geven, dat is wel tof maar het is altijd een enorm beperkend gebleven op niveau van de meest essentiele tricks zoals een gat in de baan of een hoogteverschil overbruggen (of over een kat springen!). Er zijn al een hele hoop tussenstadia gepasseerd in de tijdsbalk van de gemotoriseerde boards en met de nieuwe technologieën evolueren we naar boards die ons in staat stellen te vollegazen maar ook een hele hoop tricks te pullen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat we evolueren naar een motoboard dat alles kan wat een gewoon sk8board kan maar als extra kunt ge bergop rijden zonder moe te worden. Wat vaak gebeurde bij het ontwerpen was dat het moeiteloos bergop rijden zoveel voorrang kreeg dat de rest van de functionaliteit werd beperkt. Het uiteindelijke ideaal is nog altijd het hoverboard uit “Back to the Future”.

Samengevat: waar ik op zou letten

  • Gewicht, zo licht mogelijk.
  • Vorm zo dicht mogelijk aanleunend bij het standaard board
  • Uitneembare battery-packs.
  • Waterproof.
  • Zachte wielen met rubber profiel, maar slijtvast genoeg zodat ik nog altijd powerslides kan doen.
  • Clearance van de onderkant van de as ten opzichte van de onderkant van de kast met electronics, m.a.w. kan ik grinden.
  • Kan ik het board in neutraal zetten, eerst gas geven en dan door rollen zonder remmen op motor.
  • Kan ik springen, is het sterk genoeg, gaat het niet rammelen. Kan ik de kast gebruiken om op te boardsliden of te Rock ‘n Rollen.
  • Kan ik gas geven, in neutraal gaan, een trick doen en landen al dan niet in de tegengestelde rijrichting en terug gas geven in deze rijrichting.
  • Kan ik mijn board ook aansturen met een remote, kan ik mijn board terug naar mij doen rijden als ik er af ben gevallen.
  • Kan ik iemand anders op mijn board zetten en hem vooruit of achteruit doen rijden of onverwacht remmen terwijl ik langs de kant sta met de remote.
  • Heeft het board een deadman-switch zodat het niet op hol kan slaan.
  • Is er nog ruimte om action-cameras op of onder te monteren.
  • Is er power over om action-cameras te voeden of om het extra te pimpen met led verlichting, audio bas boosters, etc.
  • Wat is de garantie, dienst na verkoop, onderdelen, upgrade.

Besluit

Dit lijkt me wel een goed produkt, het enige waar ik bedenkingen bij heb is de manier van aandrijving met vooruit en achteruit leunen want dat impliceert dat uw voeten niet echt vrij zijn om op verschillende plaatsen op het board te staan. Persoonlijk vind ik de nose ook te kort en de tail te onuitgesproken, het is vooral een cruiser longboard voor lange vlakke stukken zoals de zeedijk. De gewone longboard sidewalk cruisers hebben meestal ook geen nose en tail en zien er helemaal anders uit dan het algemene standaard Sk8board. Deze boards zijn ook voor een ander publiek, die tricks niet zo belangerijk vinden, ze komen meer uit de beach en surf scene en ze worden vaak op blote voeten bereden wat ik niet zou doen als ik met een algemeen standaard Sk8 een ollieke zou poppen. Als extra bemerking, het links en rechts sturen bij longboards gebeurt door links en rechts te leunen maar zo kan men ook een flux ontwikkelen die een vooruitstuwende kracht tot gevolg heeft zodat men niet meer moet afduwen met de voet. Dit effect gaat door motorisatie dan wel verloren, ik bedenk ook dat als ge links en rechts leunen om te sturen mengt met voor en achteruit leunen voor versnellen en afremmen dat er dan toch noch sprake is van veel lichamelijke motoriek voor de besturing terwijl de bedoeling van een gemotoriseerd board juist is van minder werk te hebben. Ik merk ook wel op dat ik het nog nooit uitgeprobeerd heb, ik zou sowieso een testrit willen voor ik het koop, maar als geschenk kunt ge weinig misdoen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.