CDC / Unsplash
Opinie

‘Kleuters kennen hun rechten!’

Uit recent onderzoek blijkt dat educatie over kinderrechten het best op zeer jonge leeftijd begint. Kleuters zijn al in staat om hun rechten te begrijpen op voorwaarde dat die aan hen worden uitgelegd in een context die aangepast is aan hun leefomgeving, schrijft Christèle Devos van UNICEF België.
Opinie

‘Ik dacht dat een land als België geen onderwijsproblemen kende, maar had het mis’

Onderzoeker en leerkracht Maristela do Nascimento Rocha ziet na enkele jaren in België nog steeds een grote ongelijkheid en segregatie in ons onderwijs. Een diverser curriculum, dat ook de bijdragen van andere culturen naar waarde schat, kan volgens haar een deel van de oplossing zijn.
© Plan International
Opinie

‘Toegang tot onderwijs voor meisjes is niet vanzelfsprekend’

Vandaag, 24 januari, is Wereldonderwijsdag. Het ideale moment om aandacht te vragen voor de toegang tot onderwijs voor tienermeisjes, vindt Nolwenn Gontard van Plan International België. ‘We moeten meer doen om de kansen en het onderwijs voor adolescente meisjes te bevorderen.’
UN Photo/Joao Araujo Pinto / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
Opinie

‘De wereld staat voor mondiale uitdagingen die alleen door samenwerking kunnen worden aangepakt’

Kevin Watkins, voormalig CEO van Save The Children UK, ziet met lede ogen aan dat de multilaterale samenwerking, nodig om de wereldwijde uitdagingen aan te pakken, verlamd wordt door zelfgenoegzaamheid en nationalisme. Het gevoel van urgentie dat de Bretton Woods-conferentie kenmerkte, is veraf.
PXHere (CC0)
Opinie

‘Meer meisjes op de schoolbanken betekent meer vrouwen aan de macht’

Discriminatie en stereotypen verhinderen meisjes de toegang tot onderwijs en hebben bijgevolg een nefaste impact op vrouwelijk leiderschap, schrijft Margaux Pyls (VUB).
Astronomy & Society Group / Flickr (CC BY 2.0)
Opinie

Investeer nu in onderwijs, wacht niet op de coronafactuur

Regeringen moeten onderwijs prioriteit geven als springplank naar herstel na COVID-19. Afwachten wat de schade is, leidt ertoe dat die onherstelbaar wordt, schrijft Stefania Giannini, plaatsvervangend directeur Onderwijs bij de Unesco.
© Neil thomas / Handicap International
Opinie

Inclusiegericht denken meer dan ooit noodzakelijk in het onderwijs

Wereldwijd hebben ongeveer 250 miljoen kinderen geen toegang tot onderwijs. De coronacrisis heeft een nooit eerder geziene impact op de onderwijssystemen overal in de wereld. Sindsdien gaat meer dan één miljard kinderen niet meer naar school.
©UNICEF/Kanoba
Opinie

Zin in school. Ja toch?

Een school is de plaats waar je je als kind beschermd voelt, waar je terechtkan met je problemen en soms waar je je enige voedzame maaltijd van de dag krijgt. Als scholen sluiten, is die veilige haven voor kwetsbare kinderen niet langer bereikbaar. UNICEF België lanceerde daarom de #ZinInSchool-campagne om het recht op onderwijs voor ieder kin ...
© UNICEF
Opinie

Van gezondheidscrisis naar onderwijscrisis

De coronapandemie is een noodsituatie voor de volksgezondheid, maar ook veel meer dan dat. Als kinderen niet kunnen blijven leren, kan het een onderwijscrisis worden. 'Het is essentieel om lessen te trekken uit eerdere crisissen, zodat we het recht op onderwijs kunnen garanderen voor alle kinderen te garanderen', dringt UNICEF België aan.
© Boerderijschool Pente-Duitsland
Opinie

Een ander onderwijs is nodig voor toekomstvaardige generaties

Getriggerd door het MO*dossier over Onderwijs & Ongelijkheid schreef pedagogisch ecologe Ans Rossy haar visie uit op wat onderwijs kan betekenen voor de toekomst. Er moet meer leven in de klas, en de school moet naar het leven. Want we moeten studenten en scholieren ecologisch vaardig maken, zegt ze. De boer op met die school!
N i c o l a (CC BY 2.0)
Opinie

Niets ouderwets aan een blokkendoos voor je kinderen

De nieuwste hebbedingen en elektronica domineren vaak de verlanglijstjes voor sinterklaas en kerst. Toch is het een oude klassieker die bovenaan elk lijstje zou moeten staan, schrijven hoogleraar Pedagogie Kym Simoncini en onderwijsdeskundige Kevin Larkin: ouderwetse blokken zijn het beste cadeau dat je je kind kunt doen.
Iowa NSF EPSCoR CC BY-NC 2.0
Opinie

Succesverhalen leiden meisjes wel naar STEM-studierichtingen

'In filmkaskrakers worden briljante wetenschappers maar in 12 procent van de gevallen vertolkt door een vrouw. We moeten stereotypen neerhalen', zegt  zegt Phumzile Mlambo-Ngcuka, directeur VN Vrouwen naar aanleiding van de Internationale Dag van Vrouwen en Meisjes in Wetenschappen op 11 februari.

Pagina's

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.