Meer batterijproductie in Europa in plaats van in China zou tot 60 procent minder uitstoot van broeikasgassen betekenen. Dat blijkt uit een analyse van de ngo Transport & Environment.
Vliegen is slecht voor het milieu, maar hoe groot de schade per land precies is, is bijzonder moeilijk te berekenen. Tenzij je er big data bij neemt, dachten Noorse wetenschappers.
De energietransitie biedt kansen aan landen die rijk zijn aan grondstoffen voor zonnepanelen en batterijen. Maar de meeste van die landen verwerken de grondstoffen niet zelf, waardoor ze te weinig profiteren van de welvaart die de transitie kan teweegbrengen, waarschuwt VN-organisatie UNCTAD.
De elektrische auto blijft records breken. Maar liefst 1 op de 5 verkochte auto’s was elektrisch de voorbije maanden. De trend zal de auto-industrie ingrijpend veranderen en het olieverbruik sterk terugdringen, zegt het Internationaal Energieagentschap.
Europese lagekostenmaatschappijen als Ryanair en Wizz Air vervuilden in 2023 meer dan ooit. Ze stoten nu aanzienlijk meer uit dan tijdens de piek voor de coronapandemie. Dat blijkt uit cijfers van de groene denktank Transport & Environment.
De transportsector vergroent veel trager dan de rest van de Europese economie. Zonder ingrepen kan de sector tegen 2030 zelfs verantwoordelijk zijn voor bijna de helft van de hele Europese uitstoot. ‘Europa moet zijn transportprobleem ernstig nemen.’
Meer dan 75 organisaties hebben een open brief gepubliceerd aan nationale en Europese beleidsmakers. In de brief roepen ze op om privévliegtuigen te verbieden en om frequent vliegen te belasten.
Reizen met de trein is in Europa gemiddeld twee keer duurder dan vliegen, blijkt uit onderzoek door Greenpeace. Op sommige routes en bij last-minute boekingen kan het prijsverschil nog veel groter zijn, en dat heeft veel met het beleid te maken.
Grote bedrijven als Nike, Heineken en PepsiCo dringen bij de EU aan op strengere uitstootnormen voor vrachtwagens. Schoner transport is essentieel om hun uitstoot van hun producten verlagen, zeggen de bedrijven.
Europese steden hebben het moeilijk om klimaatdoelstellingen vast te leggen die zowel ambitieus als haalbaar zijn. Zo miste Oslo – nochtans een gidsstad op vlak van klimaatbeleid – een belangrijke doelstelling om de uitstoot te halveren tegen 2020, en de Noorse hoofdstad is niet alleen.
‘Vliegschaamte helpt ons duurzamer te reizen, maar enkel daarmee redden we het niet. We moeten niet meer reizen met de trein, maar minder reizen tout court’, schrijven vier onderzoekers van de universiteit van Castilië-La Mancha.
Het aantal vluchten met privéjets is vorig jaar in Europa met 64% gestegen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Greenpeace. De totale CO2-uitstoot van de vluchten is meer dan verdubbeld.