Een groep studenten stedenbouw en ruimtelijke planning van de KULeuven droomt van een betere stad. Een stad waar de voetpaden niet worden weggeduwd voor extra parkeerplaatsen, en waar mensen niet opgehokt wonen op een kleine oppervlakte. De coronacrisis is volgens hen vooral een kans om de stad radicaal te transformeren.
‘Laten we doorgaan met de luchtvaart verder te laten groeien, het klimaatprobleem is niet onze fout of we lossen het later wel op!’ Het was zowat de samenvattende teneur van verschillende berichten die vorige week in de media verschenen. Die berichten leken een beetje tussen de plooien van de actualiteit te vallen - alsof het om faits d ...
‘We bedanken voor de interesse in ons bedrijf (sic) en wensen je heel veel succes met de campagne.’ Het was de afsluitende zin in een mailtje van de NMBS als antwoord op ons voorstel tot mogelijke samenwerking. Het voelde als een afwijzing. Zijn we slechte verliezers of schatten we onszelf te hoog in? Trekken we te snel conclusies ...
Ik probeer lichthartig en vergevingsgezind in het leven te staan, maar als ik weer eens sta te wachten op een trein die niet komt en waar ik nochtans wel 147 euro voor heb betaald, voel ik een diepe haat en wraakzucht opborrelen.
Als reactie op de klimaatbetogingen of klimaatrondes stelt Vlaams minister van Milieu, Joke Schauvliege, op het VTM journaal dat zij denkt aan een toelage op de vliegtuigtickets. In Vlaanderen dus, want dat is Schauvliege’s bevoegdheid.
Tot voor kort verschenen op de informatieschermen in de S treinen van de NMBS enkel treingerelateerde zaken. Sinds een aantal weken krijgen we ook publiciteit te zien: voor autoverzekeringen en vliegreizen. Door reclame te maken voor de twee grote concurrenten van de trein schiet de NMBS op lange termijn natuurlijk in haar eigen voet.
Nederland neemt een belangrijke symbolische stap in het ontraden van vliegverkeer, vanaf 2021 zal het een uniforme vliegtaks van 7 euro heffen per vlucht. Een belangrijke stap, maar om het vliegverkeer duurzaam terug te dringen zal er meer nodig zijn.
In het kader van het Nederlandse klimaatakkoord zijn er klimaattafels gecreëerd rond specifieke thema’s. Tom Dieusaert gaat in gesprek met de luchtvaartexpert Joris Melkert over luchtverkeer en de klimaatuitdagingen.
Door het fietsen meer te promoten kunnen Europese steden problemen rond overgewicht en obesitas aanpakken. Opvallend, de elektrische fiets bleek minder invloed te hebben op het BMI dan openbaar vervoer of de gewone fiets.
De belofte van zo’n groene designstad vol slimme technologie zou ons hoopvol kunnen stemmen. In zo’n toekomst zal het beter leven zijn! Maar hebben deze verbeeldingen van een ‘stad van de toekomst’ eigenlijk zoveel nieuws te bieden?
Vanuit Europa kijken we wat meewarig toe hoe verontwaardiging in de V.S. er zelden of nooit tot echte verandering leidt, maar doen wij het hier dan zoveel beter?
‘We zijn begin december met een zuiver elektrische auto naar het zuiden van Frankrijk gereden… en het was heel erg spannend’, vertelt Zeronaut-blogger Rita Lamberts. Het eerste deel van het verhaal van haar “geëlektrificeerde” trip.