Pixabay
Opinie

‘Vliegschaamte vervangen door treinreizen is niet per definitie duurzaam’

‘Vliegschaamte helpt ons duurzamer te reizen, maar enkel daarmee redden we het niet. We moeten niet meer reizen met de trein, maar minder reizen tout court’, schrijven vier onderzoekers van de universiteit van Castilië-La Mancha.
Pixabay
Opinie

‘Welkom in Vlaanderen: waar busritjes duur en pick-uptrucks spotgoedkoop zijn’

Rijden met vervuilende, gevaarlijke en plaatsvretende pick-uptrucks is in Vlaanderen fiscaal voordeliger dan rijden met een kleine wagen. Dat doet Marie Desrousseaux van de Bond Beter Leefmilieu de wenkbrauwen fronsen.
Matthias Ripp / PxHere (CC0)
Opinie

‘Vliegen moet beduidend duurder worden’

Om de klimaatopwarming binnen de perken te houden zijn er dringend drastische maatregelen nodig. Daarover is er consensus en dat niet alleen meer onder wetenschappers, schrijft Henk Cuypers, voorzitter van Burgerforum Luchthavenregio. ‘Enkel de luchtvaartsector is helemaal niet mee in het verhaal’.
VCU Capital News Service (CC BY-NC 2.0)
Opinie

Iedereen in de auto voor Black Fuel Day

Wat als alle voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer één dag per jaar allemaal de auto zouden nemen om zich te verplaatsen? En we noemen het Black Fuel Day, de hoogdag ter verheerlijking van de verbrandingsmotor voor privégebruik. Zo tonen we ons solidair met iedereen die geen andere optie heeft dan de auto te nemen.
Keven Menard Photography (CC BY-NC 2.0)
Opinie

Maak van Brussel het centrum voor internationale treinreizen

Met de trein reizen is niet alleen aangenamer, het is ook een pak ecologischer dan een vliegtuigreis. Waarom wordt er dan niet meer geïnvesteerd in het internationale treinaanbod, vraagt Lander Wantens zich af? Brussel kan daarbij een centrale rol kunnen spelen en dat zou alleen maar voordelen opleveren.
Ryan Ozawa (CC BY-NC-ND 2.0)
Opinie

Geen twijfels over de meerwaarde van elektrische wagens, maar...

Over de meerwaarde van elektrische wagens over verbrandingsmotoren is al meer inkt gevloeid dan superplus98. Da’s logisch, omdat inzake efficiëntie, kost, en ecologische impact de technologie constant evolueert. De elektriciteit die je vandaag in een elektroauto tankt is niet die van vijf jaar geleden. De auto’s zelf evol ...
Ad Meskens (CC BY-SA 4.0)
Opinie

Met kilometerheffing is Brusselse ring breed genoeg

De Brusselse ring is breed genoeg als we maar rekeningrijden invoeren. Dat laatste is ook beter voor luchtkwaliteit, het klimaat en de natuur, schrijft Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu.
Fouquier ॐ (CC BY-NC-ND 2.0)
Opinie

Over de keuze tussen boze automobilisten en verkeersdoden

Enkele uitspraken van Tom Roelants, de administrateur-generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer in zijn weekendkrant, noopten Stijn Devillé tot deze reactie. 
© peterteffer.com
Opinie

Auteur Peter Teffer beent Dieselgate tot op het bot uit

Twee jaar na het uitbreken van het Dieselgate-schandaal ligt het boek “Dieselgate. Hoe de industrie sjoemelde en Europa faalde” van Peter Teffer in de winkels. Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt, Voorzitter van de Dieselgate onderzoekscommissie, laat er hier haar licht op schijnen.
Door Amsterdamize (CC BY-NC-ND 2.0)
Opinie

Leve de fiets, dood aan de auto (Nieuwjaarsbrief aan Ben Weyts)

Mijnheer de minister, Ben Weyts, Ben, Deze nieuwjaarsbrief schrijf ik om u te bedanken. Omdat u dit jaar grootse plannen hebt aangekondigd voor fietsend Vlaanderen. Ik geloof dat 2016 het einde heeft ingeluid van Koning Auto’s alleenheerschappij. En u kan die doodsstrijd verkorten.
winny biets (CC BY 2.0)
Opinie

Ecocentrisme of hoe een gebrek aan empathie de mobiliteitsknoop strakker trekt

Dit weekend gingen de Brusselse diehard fietsers wild tekeer op sociale media naar aanleiding van een opiniestuk in Mo* waar Brussels schepen en parlementair Els Ampe op de vingers wordt getikt naar aanleiding van haar uitspraken omtrent het ‘wegpesten’ van automobilisten. Vroeger stonden de beste stuurlui aan wal, nu zitten ze blijkbaar op Twitter ...
Traveller_40 (CC BY-NC-ND 2.0)
Opinie

Eén auto kopen, drie plaatsen gratis

Hoera voor de autobezitter, pech voor de autoloze want autobezit schept vooral extra rechten, zelden plichten, schrijft mobiliteitsexpert Kris Peeters. Hij verklaart waarom dit één van de meest cassante voorbeelden van het Mattheüseffect is. 

Pagina's

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.