Biologische markt groeit snel in Latijns-Amerika
De markt voor biologische producten groeit snel in Latijns-Amerika. Dat bleek vrijdag tijdens de Latijns-Amerikaanse editie van de biologische vakbeurs Biofach in Rio de Janeiro.
Mario Osava . 20 november 2005
Ondanks beperkte promotie en het lage inkomensniveau in de regio, zit de biologische sector in Latijns-Amerika in de lift, bleek uit cijfers die tijdens de beurs op tafel kwamen. De biologische markt in Brazilië, gastland van Biofach, is goed voor 135 miljoen dollar per jaar. Rio de Janeiro neemt een derde daarvan voor zijn rekening. Biologische producten maken in Brazilië minder dan 1 procent van de totale markt uit, maar de biologische markt groeit wel met 50 procent per jaar, zegt Planeto Orgánico, een van organiserende bedrijven achter BioFach Latijns-Amerika.
Hoewel de markt in Brazilië nog klein is, heeft het land gezien de omvang en enorme biodiversiteit, een groot exportpotentieel. Het Braziliaanse bedrijf Tribal Brasil produceert bijvoorbeeld biologische thee die exclusief bestemd is voor export, omdat Brazilianen weinig thee drinken. Braziliaanse biologische honing verdrong op verschillende buitenlandse markten de Chinese honing, die uit de gratie raakte omdat er teveel pesticiden in zaten.
Wereldwijd groeit de biologische markt met ongeveer 18 procent. In Japan en sommige rijke Europese landen is dat meer dan 20 procent. Opvallend is de groei in natuurlijke cosmetica. De biologische sector is wereldwijd goed voor 26,5 miljard dollar. Cosmetica staat op de tweede plaats na voedsel. In Duitsland beslaat natuurlijke cosmetica 19 procent van de markt in natuurlijke en biologische producten, zei Harald Dittmar, directeur van BDIH, de instantie die natuurlijke cosmetica certificeert.
Op de Biofach-beurs presenteerden zich ongeveer 300 Braziliaans en buitenlandse producenten. Daarnaast werden onder meer discussies gevoerd over etikettering van producten, harmonisatie van standaarden in Latijns-Amerika. De Braziliaanse minister van Landbouw, Roberto Rodrigues, kondigde aan dat zijn regering volgend jaar begint met certificering van biologische en natuurlijke producten. (JS)
Hoewel de markt in Brazilië nog klein is, heeft het land gezien de omvang en enorme biodiversiteit, een groot exportpotentieel. Het Braziliaanse bedrijf Tribal Brasil produceert bijvoorbeeld biologische thee die exclusief bestemd is voor export, omdat Brazilianen weinig thee drinken. Braziliaanse biologische honing verdrong op verschillende buitenlandse markten de Chinese honing, die uit de gratie raakte omdat er teveel pesticiden in zaten.
Wereldwijd groeit de biologische markt met ongeveer 18 procent. In Japan en sommige rijke Europese landen is dat meer dan 20 procent. Opvallend is de groei in natuurlijke cosmetica. De biologische sector is wereldwijd goed voor 26,5 miljard dollar. Cosmetica staat op de tweede plaats na voedsel. In Duitsland beslaat natuurlijke cosmetica 19 procent van de markt in natuurlijke en biologische producten, zei Harald Dittmar, directeur van BDIH, de instantie die natuurlijke cosmetica certificeert.
Op de Biofach-beurs presenteerden zich ongeveer 300 Braziliaans en buitenlandse producenten. Daarnaast werden onder meer discussies gevoerd over etikettering van producten, harmonisatie van standaarden in Latijns-Amerika. De Braziliaanse minister van Landbouw, Roberto Rodrigues, kondigde aan dat zijn regering volgend jaar begint met certificering van biologische en natuurlijke producten. (JS)
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Wereldblog
-
Nieuws
-
Wedstrijd
-
Nieuws
-
Interview
-
Nieuws