Bolivia plaatst Chili voor het blok in havenkwestie

Het is meer dan 200 jaar gelden dat Bolivia zijn enige kustprovincie moest afstaan aan Chili. Dat de Bolivianen dat nog niet verteerd hebben, bleek deze week opnieuw op de jaarlijkse ‘Dag van de Zee’. De Boliviaanse president gaf te verstaan dat Chili niet mag rekenen op een vlotte doorgang naar de oostkust als Bolivia zijn haven aan de westkust niet terugkrijgt.


De Boliviaanse president Carlos Mesa liet zijn vaderlandsliefde de vrije loop dinsdag op de jaarlijkse Dag van de Zee. In zijn toespraak zweerde Mesa dat er geen sprake kan zijn van een “Latijns-Amerikaanse integratie” als het volledig door land omringde Bolivia geen toegang tot de Stille Zuidzee krijgt. Hij refereerde aan het plan om de oost- en westkust van Zuid-Amerika te verbinden met een netwerk van snelwegen.

Het plan voor zo’n transportcorridors door de altiplanos van de Andes en door het Amazonegebied ligt al tien jaar op tafel. Bolivia bekleedt een sleutelpositie en lijkt daar nu gebruik van te willen maken om Chili onder druk te zetten voor een nog oudere kwestie – die van de toegang tot de zee. Na de Pacifische Oorlog (1879-1883) moesten Bolivia en Peru elk een provincie afstaan aan Chili. Het verlies van Antofagasta werd dit jaar naar aloude traditie herdacht met de verbranding van Chileense vlaggen op marktpleinen in La Paz en andere steden. Woensdag betoogde ER EEN menigte in Tambo Quemado, een stad aan de grens met Chili.

De publieke verontwaardiging over de kwestie kreeg in oktober een nieuwe opstoot toen er algemeen protest uitbrak over de verkoop van Boliviaans gas aan de VS via Chili. Na weken van protesten moest president Gonzalo Sánchez de Lozada aftreden. De Chileense regering heeft tot dusver nog niet geantwoord op de eis van de nieuwe Boliviaanse president, maar wil wel bilaterale gesprekken over de kwestie.

De koppeling van de havenkwestie met die van de regionale corridors zet de Chileense regering onder druk. Santiago zoekt al lang een betaalbare weg naar de andere kant van het continent om Chileense producten per boot naar de Braziliaanse en verder naar de Europese markt te transporteren.

Een goede relatie met Bolivia is van levensbelang voor de Chileense economie, meent senator Ricardo Nuñez, partijgenoot van de president en tot voor kort voorzitter van de senaatscommissie Buitenlandse Betrekkingen. “Zonder Bolivia zal Chili nooit toegang hebben tot de Amazone. De rol van Bolivia zal vergelijkbaar zijn met die van Duitsland, dat vanuit zijn centrale positie het oosten en het westen van Europa verbindt.”

Op 21 maart riepen 77 historische, journalisten, schrijvers en andere prominenten in een open brief op tot een open dialoog tussen Chili en Bolivia. Ze vragen een akkoord dat Bolivia soevereine toegang biedt tot de Stille Zuidzee, zonder het Chileense grondgebied doormidden te snijden.

Voorlopig wordt de kwestie nog op straat uitgevochten. De ordediensten zullen volgende maandag speciale maatregelen nemen in La Paz, want dan komen Chili en Bolivia tegen elkaar uit in de voorrondes voor het WK Voetbal in 2006.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.