‘Boycot Body Shop is onzin’

‘Boycot The Body Shop want de verkoop aan L’Oréal was foute boel.’ Dat zegt de Britse organisatie Naturewatch. En in de Ethiscore, een ranking van ethische bedrijven smeet de verbruikersorganisatie Ethical Consumer The Body Shop zonder pardon uit de top twintig.
Vandaag haalt de natuurlijke cosmeticaketen in de Ethiscore nog een schamele score van 4,5 procent. Anita Roddick was met de oprichting van The Body Shop in 1976 haar tijd nochtans ver vooruit. Roddick leverde het bewijs dat activisme, betrouwbare ethiek en slimme economie kunnen samengaan. Ze maakte The Body Shop tot een sterk dier- en natuurvriendelijk cosmeticamerk.
Het imago van The Body Shop kreeg vorig jaar een flinke deuk toen het intussen beursgenoteerde bedrijf verkocht werd aan het Franse cosmeticaconcern L’Oréal. Ethische consumentenorganisaties spraken van een pact met de duivel. L’Oréal, het nieuwe moederbedrijf van The Body Shop, is immers niet dierproefvrij. Bovendien is het concern voor 28 procent in handen van aandeelhouder Nestlé –met stip genoteerd in het Nieuwe Zwartboek Wereldmerken. De beschuldiging tegen Nestlé luidt nog steeds dat het internationaal veroordeelde marketingmethoden gebruikt in de handel van babyvoeding en dat kinderen bij grondstoffenleveranciers worden uitgebuit. Zulke praktijken kunnen niet samengaan met de ethische codes waar The Body Shop voor stond, aldus Naturewatch.
Onzin, reageert L’Oréal, dat aanstipt dat Nestlé, L’Oréal en The Body Shop gescheiden bedrijven zijn. The Body Shop blijft verder bestaan als een onafhankelijk bedrijf dat onveranderlijk zijn eigen ethische principes en toepassingen hanteert. L’Oréal beweert trouwens dat het al in 1989 het testen van afgewerkte producten op dieren staakte. ‘En sindsdien hebben we zwaar geïnvesteerd in alternatieve proeven, zoals in vitro en stamcelonderzoek. 130 mensen werken aan innovatief onderzoek op dat vlak. Daarenboven is L’Oréal lid van EPAA, een Europees samenwerkingverband tussen bedrijven uit zeven industriële sectoren en de Europese Commissie om te streven naar een “vervanging, vermindering en verfijning van het gebruik van dieren”.’ Klinkt mooi, maar wat L’Oréal niet vertelt, is dat het sommige ingrediënten van zijn afgewerkte producten wel nog test op dieren. De overname van The Body Shop zien de critici dan ook als een pure greenwashing voor L’Oréals imago.

Steun van Gaia


De Europese Coalitie ter Beëindiging van Dierproeven, in België vertegenwoordigd door Gaia, riep op om eerst te praten met The Body Shop en L’Oréal alvorens conclusies te trekken over een eventuele boycot. L’Oréal is inderdaad geen heilige, zegt Michel Vandenbosch van Gaia. ‘De Franse poging om de Europese wetgeving over het verbod op dierproeven onderuit te halen –wat overigens mislukte– werd zeker gesteund door een gigant als L’Oréal. Maar dat staat toch los van de unieke waarden van The Body Shop. We hebben van The Body Shop de schriftelijke garantie gekregen dat hun visie en beleid inzake dierproeven niet veranderde na de overname door L’Oréal’, zegt Vandenbosch.
De frontman van Gaia vindt een boycot tegen The Body Shop onbegrijpelijk en naast de kwestie, temeer omdat The Body Shop zich mee actief inzette tegen de gevolgen van REACH, de Europese wetgeving die de veiligheid van meer dan 30.000 chemische stoffen –geproduceerd en ingevoerd door Europa– moet garanderen. In dat kader stonden veiligheidstesten op 450 miljoen dieren op de agenda. Na acties van Europese coalities die opkomen voor de rechten van het dier werd dat aantal verminderd tot 12 miljoen. ‘Dat is geen overwinning omdat er nog teveel dieren worden geofferd. Het geeft wel aan dat actie tegen de echte actoren –Europa, overheden, laboratoria, cosmeticabedrijven– kan helpen’, aldus Vandenbosch. Het draagvlak voor dierenrechten bij die spelers is klein. Gaia wil dat vergroten door de erkenning van een breed gedragen keurmerk, Internationale Norm Dierproefvrij. Die standaard werd ontwikkeld door dierenrechtenorganisaties en duidt cosmeticaproducten aan die niet op dieren zijn getest. Voor wie er nog aan twijfelt: The Body Shop heeft deze standaard ondertekend.
www.gaia.be

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.