Dertien landen introduceren solidariteitsbelasting op vliegtickets

Groot-Brittannië, Frankrijk en nog elf andere landen hebben een plan omarmd om een ‘solidariteitsbelasting’ te heffen op commerciële vliegtickets. De extra heffing op vliegtickets gaat naar internationale ontwikkelingsdoelen. De landen overwegen een soortgelijke belasting in te voeren op het gebied van internationale wapenhandel en speculatieve financiële transacties.

Landen die de heffing invoeren zijn Brazilië, Groot-Brittannië, Chili, Congo Brazzaville, Ivoorkust, Cyprus, Frankrijk, Jordanië, Luxemburg, Madagascar, Mauritius, Nicaragua en Noorwegen. In sommige landen, zoals Groot-Brittannië, bestond al een vorm van belasting op vliegtickets. Andere landen gaan de taks dit jaar invoeren. Frankrijk doet dat op 1 juli.

Groot-Brittannië haalt jaarlijks 1,5 miljard euro binnen met belasting op commerciële vluchten. Een deel van dit geld gaat vanaf nu naar internationale gezondheidsprogramma’s. België, Nederland en landen als Duitsland, China en India overwegen nog of ze de belasting gaan invoeren. Australië en de Verenigde Staten voeren de heffing niet in.

Het belastingtarief varieert per land. Frankrijk legt een tarief op van één tot veertig euro per ticket, afhankelijk van de bestemming. Het land verwacht daarmee 170 miljoen euro per jaar binnen te halen. Brazilië verhoogt de prijs van zes miljoen internationale vliegtickets die jaarlijks verkocht worden met 1,70 euro.

Het besluit om belasting te introduceren werd op 1 maart aangekondigd tijdens een conferentie over het onderwerp in Parijs. Dit is de eerste stap naar een internationaal fiscaal beleid dat gericht is op het financieren van ontwikkeling, zei de Braziliaanse minister van Buitenlandse Zaken Celso Amorim. We spreken ook over de introductie van belasting op internationale transacties op gebied van wapenhandel en speculatieve financiële operaties.

Secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties, die de bijeenkomst in Parijs bijwoonde, wees op het belang van dergelijke maatregelen om de Millenniumdoelen (MDG’s) te halen. De MDG’s werden in september 2001 aangenomen door 189 landen en zijn onder meer gericht op het halveren van de armoede en honger voor 2015.

Annan toonde zich een groot voorstander van de solidariteitsbelasting op vliegtickets. Dit soort regelingen heeft grote voordelen: ze zijn praktisch, gericht op mensen die het geld kunnen missen, ze kunnen snel ingevoerd worden en ze zijn flexibel, zodat na verloop van tijd meer landen kunnen meedoen, zei hij.

Frankrijk verwacht dat de belasting die de dertien landen gaan heffen op commerciële vluchten, jaarlijks ruim 330 miljoen euro zal opleveren. De Europese Commissie denkt dat de belasting 8,3 miljard euro kan opleveren als die wereldwijd wordt ingevoerd en als alle rijke landen meedoen.

Uit schattingen die in 2002 werden gepresenteerd tijdens een conferentie in Monterrey (Mexico), bleek dat huidige overzeese ontwikkelingshulp van 50 miljard euro per jaar, verdubbeld zou moeten worden om de MDG’s te halen voor 2015.

Afgevaardigden uit meer dan negentig landen en diverse niet-gouvernementele organisaties pleitten daar voor innovatieve vormen van ontwikkelingsfinanciering. (JS/PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.