Franse biobenzine, goed voor het milieu of goed voor de boeren ?
Frankrijk opende begin oktober met veel bombarie een eerste biobenzinepomp in Parijs. Milieuorganisaties hebben zo hun bedenkingen bij de brandstof op basis van bieten en granen. De ecologische slotsom zou wel eens negatief kunnen zijn.
Julio Godoy . 20 oktober 2006
“Tegen 2009 telt Frankrijk vijf- tot zeshonderd groene pompen”, voorspelde minister van Financiën en Industrie Thierry Breton bij de inwijding van de eerste pomp waar je E-85 kan tanken. E-85 is een brandstof die 85 procent ethanol bevat, afkomstig uit landbouwgewassen, en 15 procent benzine. Een liter kost slechts 80 eurocent, aanzienlijk minder dan de 1,25 euro die je in Frankrijk voor benzine betaalt. Het rendement per liter getankte brandstof ligt wel lager, zodat je uiteindelijk ongeveer even duur rijdt als met diesel.
Parijs hoopt dat de biobrandstof tegen 2015 een marktaandeel van 10 procent bereikt. “De Franse automobielindustrie heeft beloofd dat binnen twee jaar alle auto’s die in Frankrijk worden verkocht de brandstof zullen kunnen tanken”, zei Breton. Het programma moet Frankrijk niet alleen helpen de Kyoto-normen te halen, maar ook bijdragen tot een grotere onafhankelijkheid op het vlak van energie. “We willen de olieproducerende landen laten zien dat Frankrijk een alternatief heeft voor fossiele brandstoffen”.
De Franse president Jacques Chirac, traditioneel een goede vriend van de Franse boeren, heeft intussen al een tweede generatie biologische brandstoffen aangekondigd, waarbij niet enkele de zaden, maar de hele plant wordt verwerkt. Chirac had het over “een nieuwe horizon voor de landbouw, die “tegelijk ecologisch verantwoord is en economisch sterk staat”. Ook Michel Lemétayer van de Nationale Boerenfederatie had het over “veelbelovende, nieuwe perspectieven”.
Milieuorganisaties zien aan de horizon veeleer eindeloze monocultuur van bieten- en koolzaadvelden. “De intensieve teelt van graanproducten hangt sterk af van pesticiden, andere schadelijke chemicaliën en zelfs genetisch gemodificeerde organismen”, stelt de Franse Federatie van Natuurverenigingen. Wanneer je de voor- en nadelen op een rijtje zet, zou de balans wel eens in het nadeel van het milieu kunnen uitslaan.
“Het programma is vooral goed voor de traditionele landbouw, niet voor het milieu”, zo stelt Corinne Lepage, in de jaren negentig milieuminister onder Jaques Chirac.”Om een liter biobrandstof te produceren verbruik je nog altijd een liter gewone brandstof”.
Bij verbranding van een liter E-85 komt 70 procent minder koolstofdioxide vrij dan bij conventionele brandstoffen. Frankrijk stoot jaarlijks een hoeveelheid broeikasgassen uit die het equivalent is van 525 miljoen ton koolstofdioxide. Om de Kyoto-norm te halen moet de uitstoot zakken naar het equivalent van 500 miljoen ton koolstofdioxide. Het verkeer veroorzaakt een kwart van de broeikasgassen. 57 procent daarvan is afkomstig van personenwagens. IPS MDG7 (MC/PD)
Parijs hoopt dat de biobrandstof tegen 2015 een marktaandeel van 10 procent bereikt. “De Franse automobielindustrie heeft beloofd dat binnen twee jaar alle auto’s die in Frankrijk worden verkocht de brandstof zullen kunnen tanken”, zei Breton. Het programma moet Frankrijk niet alleen helpen de Kyoto-normen te halen, maar ook bijdragen tot een grotere onafhankelijkheid op het vlak van energie. “We willen de olieproducerende landen laten zien dat Frankrijk een alternatief heeft voor fossiele brandstoffen”.
De Franse president Jacques Chirac, traditioneel een goede vriend van de Franse boeren, heeft intussen al een tweede generatie biologische brandstoffen aangekondigd, waarbij niet enkele de zaden, maar de hele plant wordt verwerkt. Chirac had het over “een nieuwe horizon voor de landbouw, die “tegelijk ecologisch verantwoord is en economisch sterk staat”. Ook Michel Lemétayer van de Nationale Boerenfederatie had het over “veelbelovende, nieuwe perspectieven”.
Milieuorganisaties zien aan de horizon veeleer eindeloze monocultuur van bieten- en koolzaadvelden. “De intensieve teelt van graanproducten hangt sterk af van pesticiden, andere schadelijke chemicaliën en zelfs genetisch gemodificeerde organismen”, stelt de Franse Federatie van Natuurverenigingen. Wanneer je de voor- en nadelen op een rijtje zet, zou de balans wel eens in het nadeel van het milieu kunnen uitslaan.
“Het programma is vooral goed voor de traditionele landbouw, niet voor het milieu”, zo stelt Corinne Lepage, in de jaren negentig milieuminister onder Jaques Chirac.”Om een liter biobrandstof te produceren verbruik je nog altijd een liter gewone brandstof”.
Bij verbranding van een liter E-85 komt 70 procent minder koolstofdioxide vrij dan bij conventionele brandstoffen. Frankrijk stoot jaarlijks een hoeveelheid broeikasgassen uit die het equivalent is van 525 miljoen ton koolstofdioxide. Om de Kyoto-norm te halen moet de uitstoot zakken naar het equivalent van 500 miljoen ton koolstofdioxide. Het verkeer veroorzaakt een kwart van de broeikasgassen. 57 procent daarvan is afkomstig van personenwagens. IPS MDG7 (MC/PD)
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2798 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars
-
Analyse
-
Nieuws
-
Nieuws