Golfstaten bouwen langste brug ter wereld

Lidstaten van de Samenwerkingsraad voor de Golf (GCC) gaan de komende jaren investeren in de aanleg van belangrijke verbindingswegen. Die moeten tegen 2010 een eenheidsmarkt en een gezamenlijke munt mogelijk maken.

In de GCC zijn Saudi-Arabië, Koeweit, Bahrein, de Verenigde Arabische Emiraten, Katar en Oman verenigd. Saudi-Arabië en Bahrein worden al verbonden door de King Fahd Causeway, een 25 kilometer lange viervaksbaan die grote stukken water en drooggelegd land overbrugt. Twee andere autobruggen worden aangelegd tussen de Verenigde Arabische Emiraten en Katar en tussen Bahrein en Katar.

Ik reis bijna elke maand voor mijn werk naar Katar en dat doe ik het liefst per auto, zegt Muhammad Al Rahma uit Dubai in Verenigde Arabische Emiraten. Nu moet ik nog via Saudi-Arabië rijden. Als de nieuwe weg er is, ben ik acht uur sneller in Katar.

Reizigers tussen beide landen moeten nu 125 kilometer door de woestijn van Saudi-Arabië rijden voordat ze de grens met Katar over kunnen. Het verkeer langs deze route nam de afgelopen jaren flink toe, ondanks het feit dat automobilisten het risico lopen te stranden in de woestijn. Sandra Muller, een Duitse expat in Dubai, hoopt om andere redenen dat de weg naar Katar er zo snel mogelijk komt. Nu kan ik alleen per vliegtuig naar Katar, omdat het in Saudi-Arabië voor vrouwen verboden is een auto te besturen, zegt ze.

Bahrein en Katar hebben de aanleg van de 45 kilometer lange brug, die ongeveer 1,8 miljard dollar (1,4 miljoen euro) gaat kosten, internationaal aanbesteed. Het wordt de langste brug ter wereld in zijn soort. Bahrein en Saudi-Arabië hebben intussen het reizen tussen beide landen via de King Fahd Causeway makkelijker gemaakt. Inwoners van de Emiraten hoeven hun paspoort niet meer te laten stempelen. Ze kunnen in beide richtingen reizen met een identiteitskaart.

De aanleg van de King Fahd Causeway kostte vier jaar. De weg werd in 1986 geopend voor het verkeer. Halverwege werd een kunstmatig eiland gecreëerd met een douanepost. De weg heeft het personen- en goederenverkeer tussen beide landen gestroomlijnd en de culturele en sociale banden verstevigd, zegt Ibrahim Khan, manager van een handelsbedrijf in Dubai. De twee nieuwe wegen die de Emiraten, Katar, en Bahrein verbinden, zullen hetzelfde effect hebben, verwacht hij.

Elders in de regio worden plannen gemaakt voor de aanleg van brug over de Rode Zee. Die zou de Noord-Saudische haven Duba moeten verbinden met Sharm el-Sheikh in Egypte. Momenteel zijn er veerdiensten van Duba naar de Egyptische plaatsen Safaga en Ghardaqa. In Saudi-Arabië werken ongeveer een miljoen Egyptenaren. Jaarlijks bezoeken meer dan 500.000 Saudische toeristen Egypte. (JS/MM)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.