Maersk zet in op superzuinige schepen

De internationale transportgigant Maersk heeft een order geplaatst voor tien containerschepen die een vijfde zuiniger zijn dan de meest efficiënte schepen van de huidige generatie.

Maersk Line, de grootste rederij ter wereld, tekende een contract voor tien schepen en nog eens twintig exemplaren in optie. De schepen worden in Korea gebouwd en moeten tussen 2013 en 2015 te water gelaten worden. Als alle dertig schepen geleverd worden, gaat het om een contract van meer dan vier miljard euro.

De zogenaamde “Triple E”-schepen worden de grootste in hun soort, met een capaciteit van 18.000 containers. Ze zijn 400 meter lang, 59 meter breed en 73 meter hoog. De prijs is navenant: 140 miljoen euro per schip. Maersk investeert in de schepen om klaar te zijn voor de voorspelde groei in het transport van Azië naar Europa met 5 tot 8 procent.

Groene kampioen


Maar de schepen zijn ook belangrijk omdat ze mee bijdragen tot het doel van Maersk om de groei in transport te verzoenen met een lagere CO2-uitstoot. De nieuwe schepen moeten per vervoerde container de helft minder broeikasgassen uitstoten dan het gemiddelde. Ze zijn een vijfde zuiniger dan de huidige kampioen, de Emma Maersk.

“Een van de grootste uitdagingen van de wereld vandaag is hoe we tegemoet kunnen koman aan de groeiende noden van een groeiende bevolking en tegelijk de impact op de planeet kunnen minimaliseren”, zegt Eivind Kolding, ceo van Maersk. “Internationaal transport blijft een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van de wereldeconomie, maar voor de gezondheid van de planeet moeten we onze CO2-uitstoot blijven verminderen.”

Inspelen op vraag


Maersk denkt niet alleen aan het eigen geweten, maar ook aan de stijgende vraag naar CO2-arm transport. Consumenten vragen steeds nadrukkelijker om klimaatvriendelijke producten, en die vraag heeft ook implicaties voor de productie en het vervoer van die producten. Producenten zullen in de toekomst dan ook sneller voor een klimaatvriendelijke reder kiezen, en Maersk wil daar op inspelen.

“Het is niet alleen een topprioriteit voor ons, maar ook voor onze klanten, die op ons rekenen in hun productieketen”, zegt Kolding. “Ook voor het groeiend aantal consumenten die hun aankoopbeslissingen laten afhangen van dit type informatie”.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.