'Peking Week' in Moskou
Moskou is van 27 tot 30 juni het toneel van de ‘Peking Week’. Het is een van de vele initiatieven die Rusland organiseert in het kader van het ‘Jaar van China’. Met die evenementen proberen beide landen hun bilaterale vriendschappelijke relaties aan te halen, in de hoop daar economisch munt uit te slaan.
Peter Saerens . 18 juni 2007
Naar aanleiding van de ‘Peking Week’ zal het stadsbestuur van de Chinese hoofdstad een delegatie van meer dan 300 mensen naar Moskou afvaardigen. “De grootste in de geschiedenis van de stad”, zo klonk het uit de mond van Yang Liuyin, hoofd van de dienst Buitenlandse Zaken in Peking. De Chinezen zullen hun hoofdstad kunnen voorstellen en promoten bij het Russische publiek.
De filosofie achter het evenement is dat de Chinees-Russische relatie niet slecht is, maar dat beide landen elkaar nog beter moeten leren kennen.
Vooral de handelsrelaties staan centraal tijdens het ‘Jaar van China’ en de ‘Week van Peking’. Het aantal bilaterale handelsakkoorden tussen China en Rusland groeit zienderogen. Vooral in de sector van (nucleaire) energie, hightech, burgerlijke luchtvaart en wapens werken Peking en Moskou steeds vaker samen.
Ze gaan daarbij uit van hun eigen sterkte. Zo kan Rusland nog veel leren van de Chinese know-how op het vlak van hightech-industrie. China wendt zich dan weer tot de Russen voor de aankoop van wapens, olie en gas.
De handelsrelaties tussen beide grootmachten waren vorig jaar goed voor 33,4 miljard dollar. Rusland bekleedt daarmee de achtste plek op de Chinese lijst van belangrijkste handelsrelaties, terwijl China Ruslands vierde grootste handelspartner is. Economen voorspellen een verdubbeling van de Chinees-Russische handel tegen 2010.
Een andere economische pijler die tijdens de ‘Peking Week’ gepromoot zal worden, is het toerisme. Met de organisatie van de Olympische Spelen volgend jaar, lijkt Peking over sterke troeven te beschikken om volgend jaar nog meer Russische toeristen naar de stad te lokken.
‘Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar kreeg de Chinese hoofdstad al 58.000 Russische toeristen over de vloer, goed voor een stijging met meer dan 19 procent ten opzichte van vorig jaar’, zegt Wang Qing, directeur van de Dienst Toerisme in Peking.
Naast hun bilaterale handelsrelaties zijn beide landen ook nog lid van de Shanghai Cooperation Organization (SCO). Die strategische organisatie werd opgericht in 2001 en werkt aan regionale veiligheid en versterkte economische relaties in de Centraal-Aziatische regio. De overige leden zijn Kazachstan, Kirgizstan, Tadzjikistan en Oezbekistan. Voor velen is het echter overduidelijk dat de SCO in het leven werd geroepen als Chinees-Russisch instrument tegen de Amerikaanse invloed in Centraal-Azië sinds de aanslagen van 11 september 2001.
Ondanks al het enthousiasme rond de verbeterde samenwerking tussen China en Rusland bestaat er toch nog wantrouwen. Vooral in Rusland leeft de angst dat Peking op termijn zowel economisch als militair wel eens te machtig zou kunnen worden. Het lijkt dus niet eens zo onwaarschijnlijk dat de hernieuwde vriendschapsbanden slechts tijdelijk zijn.
De filosofie achter het evenement is dat de Chinees-Russische relatie niet slecht is, maar dat beide landen elkaar nog beter moeten leren kennen.
Bilaterale handel
Vooral de handelsrelaties staan centraal tijdens het ‘Jaar van China’ en de ‘Week van Peking’. Het aantal bilaterale handelsakkoorden tussen China en Rusland groeit zienderogen. Vooral in de sector van (nucleaire) energie, hightech, burgerlijke luchtvaart en wapens werken Peking en Moskou steeds vaker samen.
Ze gaan daarbij uit van hun eigen sterkte. Zo kan Rusland nog veel leren van de Chinese know-how op het vlak van hightech-industrie. China wendt zich dan weer tot de Russen voor de aankoop van wapens, olie en gas.
De handelsrelaties tussen beide grootmachten waren vorig jaar goed voor 33,4 miljard dollar. Rusland bekleedt daarmee de achtste plek op de Chinese lijst van belangrijkste handelsrelaties, terwijl China Ruslands vierde grootste handelspartner is. Economen voorspellen een verdubbeling van de Chinees-Russische handel tegen 2010.
Toerisme
Een andere economische pijler die tijdens de ‘Peking Week’ gepromoot zal worden, is het toerisme. Met de organisatie van de Olympische Spelen volgend jaar, lijkt Peking over sterke troeven te beschikken om volgend jaar nog meer Russische toeristen naar de stad te lokken.
‘Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar kreeg de Chinese hoofdstad al 58.000 Russische toeristen over de vloer, goed voor een stijging met meer dan 19 procent ten opzichte van vorig jaar’, zegt Wang Qing, directeur van de Dienst Toerisme in Peking.
Shanghai-samenwerking
Naast hun bilaterale handelsrelaties zijn beide landen ook nog lid van de Shanghai Cooperation Organization (SCO). Die strategische organisatie werd opgericht in 2001 en werkt aan regionale veiligheid en versterkte economische relaties in de Centraal-Aziatische regio. De overige leden zijn Kazachstan, Kirgizstan, Tadzjikistan en Oezbekistan. Voor velen is het echter overduidelijk dat de SCO in het leven werd geroepen als Chinees-Russisch instrument tegen de Amerikaanse invloed in Centraal-Azië sinds de aanslagen van 11 september 2001.
Wantrouwen
Ondanks al het enthousiasme rond de verbeterde samenwerking tussen China en Rusland bestaat er toch nog wantrouwen. Vooral in Rusland leeft de angst dat Peking op termijn zowel economisch als militair wel eens te machtig zou kunnen worden. Het lijkt dus niet eens zo onwaarschijnlijk dat de hernieuwde vriendschapsbanden slechts tijdelijk zijn.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2781 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Interview
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Opinie
-
Wereldblog