Overheid moet Ford Genk 'dumpster diven'

Als je een blikje leegdrinkt, dan wordt dit in de overgrote meerderheid van de gevallen afval. Juridisch noemen we dit afval ‘res derelicta’, een weggeworpen zaak. Dit is een zaak waarbij de eigenaar vrijwillig afstand doet van het eigendomsrecht over een zaak die hij niet langer nuttig vindt.

  • Google Ford Genk van op de Henry Fordlaan. Google

Daarom is de ‘dumpster diver’, die vervallen maar nog perfect eetbaar voedsel uit de vuilcontainers van supermarkten haalde, dan ook terecht vrijgesproken. Eens je een zaak weg werpt (en dus afstand doet van het eigendomsrecht), heb jij er géén uitstaans mee wat anderen er wel of niet mee mogen doen. Afval kan dus niet gestolen worden, want diefstal veronderstelt een eigendomsrecht.

Er zijn door de overheid, in het algemeen belang, regels gemaakt voor de afvalverwerking: je mag dit bijvoorbeeld niet zomaar opstoken of in het bos gooien. Als een bedrijf een fabriek niet langer nodig acht, dan wordt deze gesloten. Er zijn ook hier door de overheid, in het algemeen belang, regels voor gemaakt hoe dit moet gebeuren. Echter gaan deze regels voorbij aan een logische conclusie: een fabriek die gesloten wordt is een res derelicta die de uitbaters niet langer nuttig vinden.

Economisch dumpster diven

Een logische stap is dus dat de overheid zelf, in het algemeen belang, aan economische ‘dumpster diving’ mag doen en een fabriek overnemen.

Dit lijkt een logische stap voor Ford Genk. Rechtstreeks werken hier 5000 mensen, onrechtstreeks zijn er nog eens 5000 mensen in toeleveringsbedrijven afhankelijk van. Over het economische belang kan dus géén discussie bestaand.

Laat ons daarom als land deze kans grijpen en de fabriek samen open houden, en omschakelen naar de productie van Belgische, milieuvriendelijke auto’s.

Er is tevens geen enkele discussie omtrent de economische leefbaarheid van Ford Genk. De fabriek wordt enkel gesloten omdat het bedrijf deze niet langer nuttig acht.

Omschakeling

Laat ons daarom als land deze kans grijpen en de fabriek samen open houden, en omschakelen naar de productie van Belgische, milieuvriendelijke auto’s. We krijgen een productiecapaciteit in de schoot geworpen op een automarkt waar iedereen al jarenlang steen en been over klaagt, die gegijzeld wordt door de olieproducerende belangen, die géén omschakeling maakt naar kleinere, milieuvriendelijke personenwagens, die gebruik maken van alternatieve aandrijvingsvormen zoals electriciteit en waterstof.

We hebben universiteiten en hogescholen die vooraan staan in het onderzoek naar deze technologieën, maar die hun ontdekkingen niet zien overgenomen worden in de dagdagelijkse praktijk van de autobouwers. We hebben de technologie en nu krijgen we de productiecapaciteit kant en klaar op een schoteltje gepresenteerd. Het enige wat er nodig is, is vijf minuten politieke moed.

De sluiting van Ford Genk is dus een cadeau. Door snel en krachtdadig te handelen kan België een voortrekkersrol spelen op het vlak van transitie naar de duurzame economie van de 21e eeuw.

Peter Verpoorten is advocaat en voorzitter van Groen! Herentals

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2781   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2781  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.